صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۵۶۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۳ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بزرگ‌ترین دشمن انسان تنبلی است. تنبلی و بیکارگی از جهل هم بدتر است و حتی علم را ضایع می‌کند. آدم عالم تنبل، دارای فکر عالی، ولی تنبل است. (۱۳۸۰/۷/۱۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

نگاهی دوباره به مسئله استیضاح 

تب طرح موضوع استیضاح رئیس‌جمهور که از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده بود و همراهی عدهای در خارج از مجلس را به همراه داشت فروکش کرده و این موضوع از برنامه پیگیری‌های نمایندگان حامی این اقدام خارج شده است. در فضای کنونی که التهابات و هیجانات سیاسی مربوط به استیضاح رئیس‌جمهور تا حدودی کم رنگ شده است، شاید زمینه مناسبی برای بررسی ابعاد مختلف پیرامون این موضوع فراهم شده باشد.

نکات تحلیلی: 1ـ استیضاح رئیس‌جمهور بخشی از قانون اساسی است و در اصل 89 به آن تصریح شده است. بنابراین لازم است در یک فضای کاملا منطقی و به دور از هیجانات و احساسات ابعاد مختلف آن از حیث سیاسی و حقوقی مورد بررسی عالمانه قرار گیرد. بالطبع این اصل قانون اساسی نه قابل انکار است و نه باید آن را دست نایافتنی معرفی کرد؛ و از آن‌سو استیضاح و عزل رئیس‌جمهور که منتخب مردم ایران و رئیس قوه مجریه است، اقدامی جزئی و کم اهمیت نیست که بتوان بدون در نظرگرفتن ضرورت‌های سیاسی و اجتماعی و بدون ملحوظ داشتن منافع و مصالح ملی نسبت به اجرای آن اقدام کرد. 2ـ اساساً همه تصمیمات کلان کشوری که مسئولان اتخاذ می‌کنند، باید در پاسخ به این مسئله باشد که این اقدام چه نسبتی با حل مسائل مردم و منافع ملی دارد؟ انتظار منطقی از نمایندگان مجلس و یا کسانی که طرح استیضاح رئیس‌جمهور را مطرح می‌کنند باید به این سؤال پاسخ دهند که برکناری رئیس‌جمهور دقیقا کدام مشکل از مشکلات عمومی را برطرف خواهدساخت و نیز در فردای بدون حضور رئیس‌جمهور و کفالت سه ماهه معاون اول، کدام گره از معضلات اقتصادی و معیشتی مردم بازخواهد شد. بالطبع نباید اینگونه باشد که استیضاح با هدف استیضاح انجام شود و حتما مقاصد نمایندگان از برکناری رئیس‌جمهور نبایستی منطبق با اغراض سیاسی و مطالبات هیجانی بیرون از مجلس طراحی شود. از قضا همه نگاه‌ها و پیش بینی نمایندگان حامی استیضاح و برکناری باید معطوف به دوران بعد از عزل باشد که شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه و حتی نظام بین‌المللی در این ایام در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت. 

نکته راهبردی: قوای سه‌گانه باید نقطه کانونی که منتهی به حل سریع و کم هزینه مسائل اقتصادی مردم می‌شود را پیدا کنند. اقدام هیئت رئیسه مجلس در خصوص تشکیل جلسات مشترک با برخی اعضای کابینه که دارای دستاوردها، نتایج و خروجی مثبت در بازار نیز بوده جایی است که بایستی بر آن متمرکز شد و مسیری است که لازم است تا انتها پی گرفته شود. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                      

ترامپ یا بایدن، تفاوتی نمی‌کند!

مناظره انتخاباتی دوم آمریکا میان نامزد حزب دموکرات و نامزد جمهوری‌خواهان در حالی در بامداد روز جمعه برگزار گردید که یکی از موضوعات آن مربوط به ایران بود.

گزاره خبری: جو بایدن در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص گزارش ادعایی دستگاه اطلاعاتی آمریکا در زمینه دخالت ایران در انتخابات آن کشور گفت: «در این انتخابات ما می‌دانیم که روسیه دخالت کرده، چین تا حدی دخالت کرده و حالا متوجه شدیم که ایران هم دخالت کرده است. اگر من انتخاب شدم آنها بهای سنگینی خواهند پرداخت».

گزاره تحلیلی: این اتهام واهی مربوط به گزارش چهارشنبه گذشته «جان راتکلیف»، هماهنگ‌کننده نهادهای امنیتی آمریکا و «کریستوفر ری»، رئیس اف‌بی‌آی مربوط می‌شود؛ آنها مدعی شده‌اند جمهوری اسلامی از طریق ارسال ایمیل‌هایی به رأی‌دهندگان در ایالت فلوریدا و پنسیلوانیا که رقابت سختی میان آنها در جریان است، تلاش داشته به وجهه و آرای ترامپ ضربه بزند. این اتهامات بی‌اساس در حالی مطرح می‌شود که برای جمهوری اسلامی ایران از اساس تفاوتی نمی‌کند که چه کسی در آمریکا پیروز می‌شود؛ چرا که تجربه نشان داده طراحی معماری و زیربنای تحریم‌های کنونی بر علیه کشورمان مربوط به دوره دموکرات‌ها بوده و تنها در دوره ترامپ بهره‌برداری از آن تحریم‌ها تشدید شده است. یقیناً اگر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گردد در مواجهه با جمهوری اسلامی ضمن اینکه از تحریم‌های کنونی نخواهد کاست، بلکه نسخه تحریم‌های کنونی را توسعه داده و سعی خواهد کرد با تشدید آنان و همزمان از طریق حمایت‌های کمی و کیفی از شبکه غربگرای داخل کشور، شکاف سیاسی‌ـ اجتماعی را برای تعمیم برجام به حوزه موشکی و منطقه‌ای دنبال کند؛ بنابراین برای ایران تفاوتی نمی‌کند رئیس‌جمهور آمریکا ترامپ باشد یا بایدن، چرا که هدف هر دوی آنها در کوتاه‌مدت، تغییر رفتار و در بلندمدت تغییر ساختار در ایران است. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه          

قدرت دفاعی ایران در مقابل آمریکا، هیچ است؟!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «یوسف مولایی» که پیش از این مشاور «عباس آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید بود، نوشت: «باید ارزیابی مشخصی از قدرت دفاعی خودمان داشته باشیم و از طرفی هم از قدرت تخریبی طرف مقابل نیز تحلیل درستی داشته باشیم تا بتوانیم موضع دقیقی اتخاذ کنیم.». این اظهارنظر شبیه اظهارت ظریف در سال ۹۲ است که گفته بود «آیا شما فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد، از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟». متأسفانه طیف اصلاح‌طلب همچنان مشغول تحقیر توان ایران و بزرگنمایی توان آمریکاست. در ماه‌های اخیر نفتکش‌های ایرانی به دفعات به سمت ونزوئلا حرکت کرده و محموله خود را در بنادر این کشور تخلیه کرده ‌اند. آمریکا هر بار به لاف‌زنی اقدام کرد، اما در نهایت نفتکش‌های ایرانی بدون هیچ مزاحمتی، محموله خود را به مقصد رسانده و به کشور بازگشتند. پیش از آن نیز ایران پایگاه «عین الاسد»ـ یکی از پایگاه‌های بسیار مهم آمریکا در عراق‌ـ ‌را موشک‌باران کرد. این در حالی بود که پس از جگ جهانی دوم تاکنون هیچ کشوری در جهان نتوانسته بود چنین اقدامی را در مقابل آمریکا انجام دهد. همچنین پیش از آن، ایران پهپاد پیشرفته و گران قیمت «ترایتون» را که به حریم هوایی کشورمان تجاوز کرده بود، به قعر دریا فرستاد. ترامپ در آن مقطع ابتدا لاف‌زنی کرد و سپس از ایران تشکر کرد! رسانه‌های غربی بارها اذعان کرده‌اند که قدرت آمریکا روز به روز در حال افول است. اما در این سو طیفی که خسارت محض برجام را به مردم کشورمان تحمیل کرد، همچنان مشغول بزک آمریکاست.

▼ اخبار

امید واهی!

«اسماعیل گرامی‌مقدم»، سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به سؤال تفاوت پیروزی بایدن با ترامپ برای ایران، نکات خنده‌داری را مطرح کرده که مفهوم دیگر آن توهین مستقیم به شعور حامیان جریان اصلاحات می‌باشد. وی گفته است: «انتخابات آمریکا حتما بر شرایط اقتصادی و سیاسی ایران تأثیرگذار است؛ چرا که شعار‌ها و برنامه‌هایی که دو نامزد انتخاباتی آمریکا تاکنون ارائه داده‌اند در تضاد با هم است. این تضاد بین آنها نیز در جهت تغییر اساسی در وضعیت اقتصادی ایران است. یعنی به محض اینکه جو بایدن رای بیاورد، آنها به برجام برمی‌گردند و این برگشت به برجام حتماً تاثیرات روانی در بر خواهد داشت که حداقل باعث توقف قیمت‌ها می‌شود. به نظر می‌رسد که با برگشت آمریکایی‌ها به برجام و نشستن پشت میز مذاکره، پشتوانه ارزی کشور بیشتر شده و باعث این می‌شود که ارزش ریال ما هر روز کاسته نشود و تورم داخلی نیز کنترل شود؛ اگر دموکرات‌ها برنده انتخابات ۲۰۲۰ باشند، در ایران نیز امید به مردم برمی‌گردد و احتمالاً یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرا انتخاب خواهد شد. دلیلش نیز این است که مردم ثمرات برجام را در زندگی روزمره خود خواهند دید. بعد از آن امید به زندگی افزوده می‌شود و از طرف دیگر مردم راغب می‌شوند به رئیس‌جمهوری رأی بدهند که بتواند بیشتر تنش‌زدایی کند». امید واهی دادن به جامعه و حدود 6 سال معطل نگه داشتن اقتصاد کشور به گشایش‌های مذاکره با آمریکا و نتایج برجامی بس نبود، حالا برخی غربگرایان داخلی امید به رأی‌آوری بایدن و تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را سر می‌دهند!

چرخش 180 درجه‌ای نقوی‌حسینی

«سیدحسین نقوی‌حسینی» نماینده سابق مجلس در خصوص برجام گفت: «زمانی برجام منعقد شد که آمریکا هم عضو برجام بود؛ من منتقد شدید برجام بودم؛ اما حال شرایط برجام بسیار متفاوت‌تر از گذشته است. در آن زمان با انعقاد برجام مشکل داشتیم اما حال می‌گوییم، برجام نه تنها باید حفظ بشود، بلکه باید آن را محکم نگه داشت». وی یادآور شد: «در آن زمان به شخصه ده‌ها برنامه تلویزیونی علیه برجام داشتم و به آن ایراد می‌گرفتم؛ اما در این شرایط، حتی اگر کشورهای اروپایی از برجام خارج شدند، جمهوری اسلامی باید محکم برجام را نگه دارد؛ سنگری جز برجام وجود ندارد. وقتی آمریکا از برجام خارج می‌شود و علیه آن اقدام می‌کند، نباید دیگر در جبهه مخالف برجام ایستاد و با ترامپ هم‌سنگر شد. برخی از صحبت‌های من اینگونه تحلیل می‌کنند که نقوی‌حسینی به جبهه اصلاح‌طلب‌ها روی آورده، اما من اصولگرا هستم، اعتقاد راسخ به اصول خودم دارم، شورای نگهبان من را ردصلاحیت کرد، اما در بیانیه‌ای که صادر کردم، گفتم، شورای نگهبان نظارت استصوابی دارد؛ ما مطیع قانون هستیم». در مورد این سخنان نعل و میخ، اشاره به دو نکته الزامی است: ۱ـ شورای نگهبان در عدم احراز صلاحیت نقوی‌حسینی برای مجلس یازدهم درست عمل کرده است. ۲ـ یک سیاستمدار کهنه کار، نظرش در کمتر از یک سال و با یک چرخش مسئولیت عوض نمی‌شود.

واکنش کاربران لبنانی به سالروز انفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکا

در سالروز کشته شدن 241 نظامی آمریکایی در عملیاتی علیه مقر نیروهای دریایی آمریکا در 23 اکتبر 1983 که به خروج این نیروها از لبنان منجر شد، کاربران لبنانی به صورت گسترده‌ای به هشتگ «مارینز نیروهای اشغالگر» واکنش نشان دادند تا آنجا که این هشتگ در لبنان ترند شد. 37 سال پیش یک کامیون حامل مواد منفجره، ساختمان نیروهای اشغالگر آمریکایی در فرودگاه بیروت را مورد هدف قرار داد که به کشته شدن بیشترین تعداد از نظامیان آمریکایی در عملیاتی واحد منجر شد؛ کشته شدن این تعداد از آمریکایی‌ها از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بود. سازمان ناشناسی به نام «جهاد اسلامی» مسئولیت این عملیات را به عهده گرفت. پس از این ضربه مهلک، از فوریه 1984 نیروهای آمریکایی از لبنان عقب‌نشینی کردند.

▼ اخبار کوتاه

چامسکی: ترور سلیمانی همانند آن است که ایران پمپئو را ترور کند/ به گزارش اسپوتنیک، نوام چامسکی، فیلسوف، زبان‌شناس و نظریه‌پرداز آمریکایی اقدام دولت ترامپ در ترور سردار سپهبد سلیمانی را اقدامی «بسیار خطرناک» خواند و گفت: «اتفاقی این چنینی در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد نیز رخ نداده است. ترور قاسم سلیمانی همانند آن است که ایران تصمیم می‌گرفت تا مایک پمپئو با یک ژنرال ارشد دیگر را در فرودگاه بین‌المللی مکزیکو سیتی به قتل برساند. این مسئله نشانگر میزان جدیت این فرضیه داخلی است که آمریکا کشوری یاغی محسوب می‌شود که از تعهدات و قوانین بین‌المللی پیروی نمی‌کند».

پیروزی چشمگیر ایران و شکست شرم آور آمریکا!/ «حسین ایبش» ستون‌نویس آمریکایی، در نشریه «بلومبرگ» از کشورهای عربی درخواست کرد از رقابت تسلیحاتی با ایران اجتناب کنند. در این یادداشت آمده است: «انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که سال ۲۰۰۷ وضع شده بودند، پیروزی دیپلماتیک چشمگیری برای ایران محسوب می‌شود. تلاش دولت آمریکا برای تمدید این محدودیت‌ها در شورای امنیت سازمان ملل شکست ننگین آمریکا را به‌دنبال داشت، همانطور که تلاش این کشور برای به کار انداختن مکانیسم شکایتش ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به شکست انجامید».

بن‌سلمان: با اسرائیل سازش کنم ایران مرا می‌کُشد!/ «حییم سبان»، میلیاردر صهیونیست و دوست نزدیک بن‌سلمان اخیراً با او دیدار داشته است. او مدعی شد که ولی‌عهد سعودی به او گفته که از واکنش ایران و مردم عربستان به عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس می‌ترسد. بن‌سلمان گفته؛ این اقدام می‌تواند منجر به قتل من به دست ایران، قطر و ملتم (مردم عربستان) شود.

واکنش احزاب سودانی به توافق دولت با رژیم صهیونیستی/ احزاب داخلی سودان عادی سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی را خیانت به امت اسلامی و فلسطین توصیف کردند. حزب کنگره سودان اعلام کرد: «عادی‌سازی با اسرائیل را رد می‌کنیم، اما از حذف نام سودان از لیست کشور‌های حامی تروریسم استقبال می‌کنیم». حزب بعث سودان نیز اعلام کرد که تماس‌های سیاسی و حزبی را برای تشکیل یک جبهه ملی علیه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی آغاز کرده است.

احکام سیاسی (سؤال 66): آیا اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه نداشتن موجب ارتداد می‌شود؟ پاسخ: عدم اعتقاد به ولايت مطلقه فقيه، اعم از اين که بر اثر اجتهاد باشد يا تقليد، در عصر غيبت حضرت حجت(ارواحنافداه) موجب ارتداد و خروج از دين اسلام نمى‏شود.(اجوبه الاستفتائات، س 59)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات