صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۳۲
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد

حمایت از رفاه مردم، وابسته به یکسان سازی دستمزدها و حذف یارانه ثروتمندان است

حمایت از بنگاه هایی که با ظرفیت تولید کار می کنندحمایت از طرح های که بهره وری و بهره برداری تولید و مالی را افزایش می دهد و حمایت از طرح هایی که منجر به پایداری مشاغل مختلف می شود پیش زمینه ها و پیش شرط های اصلی برای افزایش رفاه و معیشت مردم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، بهبود معیشت و افزایش رفاه اجتماعی که در چند سال گذشته به دلیل ناکارآمدی برخی از مدیران از دست رفته است، امروز به یکی از اصلی ترین مطالبات مردم از دولت سیزدهم تبدیل شده است. مطالبه مردم از دولت کاهش بی عدالتی های اقتصادی و شکاف طبقاتی است که نتیجه توزیع غلط درآمدهاست.

کارشناس بازار کار و اقتصاد مقاومتی ومعاون اسبق وزارت کار چند نکته به عنوان راهکار در گفت و گو با بصیرت مطرح کرده است.

علی اکبر لبافی کارشناس بازار کار و کارگری و اقتصاد مقاومتی در گفت و گو با بصیرت به بحث توزیع درآمدهای یارانه ای و بهبود فضای درآمدی و معیشتی مردم پرداخت و در این باره گفت: دولت سیزدهم برای بهبود معیشت و رفاه اقتصادی جامعه، باید بسیاری از سیاست ها و تصمیمات غلط مدیریتی سابق را کنار بگذارد و حذف کند. یکی از موضوعاتی که متاسفانه منجر به بی عدالتی درآمدی و شکاف طبقاتی می شود در حوزه نظام و دستمزد است که در این بخش با مشکلات دیگری رو به رو هستیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در حال حاضر بین کف و سقف حقوق ها فاصله بسیار زیادی وجود دارد. موضوعی که منجر به از دست رفتن انگیزه کار در بین طبقات پایین جامعه شده است. اگر دولت در بحث یکسان سازی حقوق ها بتواند ارقام پرداختی که مازاد بر سقف داده می شود را به دست مزدهای پایین تر اختصاص بدهد تا یکسان‌سازی به صورت واقعی انجام شود این موضوع می تواند منجر به کاهش ضریب جینی و فاصله طبقاتی شود، چرا که با راهبرد درست دولت، منابع مالی به بهترین شکل توزیع شده است.

وی در خصوص اصلاحات جدی در پرداخت یارانه به 60 میلیون نفر گفت: قطعا دولت در کوتاه مدت باید در این موضوع اصلاحاتی صورت دهد و وارد میدان عمل شود. در حال حاضر براساس اعلام دولت بین 60 تا 70 میلیون نفر یارانه بگیر هستند. این تعداد طبیعتا با هیچ اصول و منطقی سازگار نیست،لذا دولت باید به بحث یارانه بگیران و پرداخت یارانه به نیازمندان واقعی ورود کند.

لبافی در این باره خاطر نشان کرد: دولت با استفاده از بانک های اطلاعاتی که در اختیار دارد می تواند درباره  وضعیت درآمدی مردم آگاه شود. دارندگان درآمدهای متوسط به بالا شناسایی شوند تا یارانه حداقلی به نیازمندان واقعی داده شود. لذا یکی از رویکردهای دولت می تواند این باشد که عدد یارانه ای را براساس بررسی مجدد به دهک هایی اختصاص دهد که ضعیف ترین دهک های جامعه به لحاظ درآمدی به شمار می روند.
لبافی درباره اثرات تغییراتی در بخش اعطای یارانه به دهک های نیازمند جامعه گفت: اگر دولت آقای رئیسی چنین راهبردی را مد نظر قرار دهد با این کار یعنی حذف ثروتمندان از دریافت هر گونه یارانه ای، بخصوص یارانه نقدی می تواند تغییرات خوبی هم در معیشت خانواده های ضعیف و هم در بحث توانمند سازی آنها با ایجاد اشتغال رقم زند. به عبارت دیگر دولت سیزدهم با تغییراتی که در منابع درآمدی به لحاظ حذف طبقه پر درآمد ایجاد می کند می تواند در بهبود وضعیت معیشتی و اشتغال زایی برای دهک های ضعیف جامعه بسیار مفید ظاهر شود.

کارشناس بازار کار و کارگری و اقتصاد مقاومتی در خصوص مهمترین نیازهای اقتصاد ایران برای بهبود درآمد و رفاه اجتماعی مردم گفت: اگر دولت به دنبال ایجاد تغییرات بزرگی در موضوع رفاه و معیشت مردم است باید زمینه های لازم برای سرمایه گذاری هاب بزرگ در بخش های مختلف اقتصاد ایران را فراهم کند. این سرمایه گذاری ها در بخش کسب و کار بسیار حائز اهمیت است.

وی در این باره تصریح کرد: حمایت از بنگاه هایی که با ظرفیت تولید کار می کنند. حمایت از طرح ها و ایده هایی که بهره وری و بهره برداری تولید و مالی را افزایش می دهد و حمایت از طرح هایی که منجر به پایداری مشاغل مختلف می شود پیش زمینه ها و پیش شرط های اصلی برای افزایش رفاه و معیشت مردم است.

علی اکبر لبافی در پایان خاطر نشان شد: اگر دولت در این موضوع نکات مهم را اجرا کند، تعهدات حمایتی خود را یک به یک اجرا کند، ضمن اینکه مجموعه حاکمیت به این موضوع ورود کنند قطعا در نظام دریافتی ها، درآمدها و برخورداری های مالی افراد جامعه که در نهایت منجر به بهبود وضعیت معیشتی ورفاهی آنها می شود تغییرات عدیده ای ایجاد می شود که می تواند کارنامه اقتصادی دولت را پر از نمره های خوب کند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات