صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۹۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۹ مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در فاجعه دردناک انفجار بندر بیروت که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم و خسارات شدید شده، با شهروندان عزیز لبنانی همدردیم و در کنار آنان هستیم. صبر در برابر این حادثه، برگ زرینی از افتخارات لبنان خواهد بود. (۹۹/۵/۱۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                   

کارکرد تحریف!

سخنان رهبر معظم انقلاب درباره تحریف و آثار و پیامدهای آن همچنان در رسانه‌ها انعکاس دارد و بررسی آن از جوانب مختلف به‌ویژه نگاه تطبیقی به نقش و کارکردهای تحریف در صدر اسلام با مسائل امروزین انقلاب اسلامی، واجد نکات و درس‌های بی‌شمار و عبرت‌آموزی است. برخی از این نکات را می‌توان به شرح زیر احصاء کرد:

نکات تحلیلی: 1- تحریف، تغییر و دگرگونی در واقعیات است، به‌گونه‌ای که فاصله عمیق و پرنشدنی با حقیقت واقعیت‌ها ایجاد می‌کند؛ بنابراین تحریف توان باطل جلوه دادن حق و حق تلقی شدن باطل را دارد و این اهمیت جایگاه آن در نبرد دو جبهه حق‌و‌باطل را نشان می‌دهد. اولین بار ابلیس دست به تحریف زد و امروز شیطان بزرگ در رأس و ایادی آن در خارج و داخل، از این طریق اهداف خود را پیش می‌برند. 2- عاشورا محصول تحریف است و زیربنای آن در تحریف پیام غدیر شکل گرفت. سمبل جدی‌ترین و خطرناک‌ترین تحریف، شکل‌گیری سقیفه بنی‌ساعده است که حق ولایت و امامت علی بن ابی‌طالب را که چند ماه قبل در حضور 120 هزار حاجی، در راه بازگشت از مکه، توسط پیامبر و به دستور الهی اعلان عمومی شد و تکلیف گردید که حاضران به غایبان و پدران به فرزندان خود تا قیام قیامت برسانند، از مجرای خودش منحرف کرد و اصول اساسی حکومت بعد از پیامبر تحریف شد. این تحریف خسارت‌بار 50 سال بعد نتیجه خودش را آشکار کرد و جامعه تحت آموزه‌های تحریف، امام جامعه خود را به مسلخ کربلا برد. 3- امروز هم دشمنان انقلاب در صددند مسائل انقلاب اسلامی را تحریف کنند و روایتی غیرواقع و به دور از حقیقت از اهداف و دستاوردهای عظیم آن ارائه کنند. قلب واقعیات انقلاب و وضعیت امروز نظام اسلامی که درخشش‌های آن در عرصه‌های مختلف چشم همگان را خیره کرده است؛ موقعیت علمی، نفوذ منطقه‌ای و جهانی، توانمندی نظامی و موشکی و قدرت مدیریت بحران آن در موقعیت‌های سختی چون سیل و بیماری همه‌گیری مانند کرونا که امروز بسیاری از کشورهای قدرتمند را به زانو درآورده، پاره‌ای از مصادیق تحریف وضعیت امروز کشور است تا تصویری آشفته و ناتوان از نظام مبتنی بر انقلاب بسازند.

نکته راهبردی: امروز هدف غایی، تحریف و تهی‌سازی نظام جمهوری اسلامی از دستاوردهایش و انتساب ضعف‌ها و شکست‌ها به آن است. در حوزه عمل سیاسی نیز هدف، تغییر ذهنیت جامعه و محاسبات مسئولان برای کشاندن آن‌ها پای میز مذاکره مجدد با آمریکاست؛ حال این‌که دشمن، خود برجام و میز مذاکره را ترک کرد و مذاکره‌ای که توان تأمین حقوق ملت را نداشته باشد، پشیزی ارزش ندارد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                      

لبنان صحنه تقابل دو دیدگاه

بندر بیروت اصلی‌ترین بندر تجاری و مهم‌ترین مرکز واردات و صادرات لبنان است و سالانه بیش از ۳ هزار کشتی در آن پهلو می‌گیرد. در این بندر نزدیک به تمامی ذخایر گندم‌، دارو‌، مواد غذایی و مایحتاج روزانه مردم لبنان نگهداری می‌شد که در اثر انفجار اخیر از بین رفت؛ بنابراین می‌توان گفت، انفجار روز سه‌شنبه (14 مردادماه) در این بندر، انفجار در اقتصاد لبنان هم بود. لبنان در چند دهه اخیر بحران‌های اقتصادی متعددی را تجربه کرده است، اما در سال‌های اخیر کشورهای غربی با هدف تضعیف حزب‌الله و رویگردانی مردم لبنان از جبهه مقاومت، این فشارها را شدت داده‌اند. لبنان بدهی خارجی نزدیک به 100 میلیارد دلاری دارد و جزو بدهکارترین کشورها به صندوق بین‌المللی پول محسوب می‌شود. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها، لبنان رشد منفی 12 درصدی را در سال جاری میلادی تجربه خواهد کرد. جالب است بدانیم که این حجم از بدهی‌های خارجی در دوره حکومت‌‌داری غرب‌گرایان بر این کشور تحمیل شده است؛ اما در حادثه‌ای که شدت خسارات اقتصادی آن بین 10 تا 15 میلیارد دلار برآورد می‌شود، همین غرب‌گرایان لبنانی باز هم انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله، تنها نماد اقتدار مردم این کشور نشانه رفته‌اند.

گزاره‌های خبری: اتهام‌زنی به جبهه مقاومت از همان ساعات ابتدایی حادثه بندر بیروت با نشر شایعات خبری از سوی رسانه‌های وابسته به جریان‌های غرب‌گرای داخلی لبنان و برخی رسانه‌های عرب‌زبان منطقه آغاز شد و عنوان شد که این حادثه ناشی از انفجار انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله در این بندر بوده است! سید حسن نصرالله در سخنرانی روز جمعه (17 مرداد) با رد این شایعه، افزود: «هدف این رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی از مطرح ساختن ادعاهایی ازاین‌دست، این بود که ملت لبنان را علیه حزب‌الله تحریک کنند. هدف، تخریب حزب‌الله بود. من صراحتاً و با قاطعیت وجود هرگونه انبارهای تسلیحاتی و مواد منفجره متعلق به حزب‌الله در بندر بیروت را رد می‌کنم.» سید مقاومت مدیریت بندر بیروت توسط حزب‌الله را نیز دروغی بیش ندانست و گفت؛ این حزب و همه نیروها و کادر و تجهیزات آن در اختیار دولت است تا این بحران را پشت سر بگذارد.

گزاره تحلیلی: در خصوص چرایی هدف دشمنان حزب‌الله در تضعیف این حزب می‌توان به مواضع مردمی و مستقلانه حزب‌الله در عبور لبنان از مشکلات اقتصادی اشاره کرد؛ ملت لبنان دو انتخاب برای عبور از مشکل اقتصادی شدت یافته با حادثه بیروت پیش روی خود دارد؛ یا همچون دهه‌های اخیر صحنه مدیریت کشورشان را به غرب‌گرایانی بسپارند که مدیریت عبور از مشکلات را پیش از این با تکیه بر کمک‌ها و بدهی‌های کشورهای غربی نشان داده‌اند؛ موضوعی که در حال حاضر موجب فشار بیشتر بر مردم شده است، یا بر توان و اراده بومی متوسل شوند، اراده‌ای که منجر به استقلال این کشور از فرانسه طی 77 سال پیش شد و توانست با سرکوب دشمن صهیونیستی در چندین برهه، بر اشغالگری این سرزمین خاتمه دهد. نگاهی که معتقد است عبور از مشکلات نه صرفاً با وادادگی و دست به دامان این‌وآن شدن،‌ بلکه با وحدت ملی، تکیه بر توان داخلی و حفظ روحیه مقاومت در برابر دشمنان امکان‌پذیر است. (نویسنده: اکبر کریمی)

▼ خبر ویژه‌                  

آغاز اقدامات خوب مجلس یازدهم

مجلس در کنار اقدامات لازم‌الاجرا برای تشکیل سازمان اداری مجلس؛ از پیگیری اهم مشکلات مردم و رفتارهایی که قولش را داده بودند غافل نماندند؛ و همین شد که صدای طرح «اخذ مالیات از خانه‌های خالی» و «تصویب کالابرگ برای اقلام اصلی سبد خانوار» از درون مجلس شورا به گوش رسید. صداهایی که هم‌اکنون در آستانه تبدیل‌شدن به قوانین لازم‌الاجرا هستند و اگر فقط همین ۲ طرح را بتوان به‌عنوان کارنامه یک مجلس ۴ ساله در نظر گرفت؛ نمره‌ای بسیار بالاتر از مجالس دهم، نهم و ششم به مجلسیان تعلق می‌گیرد. طرح‌هایی که یکی منجر به کاهش هزینه‌های بخش مسکن و اجاره‌بها خواهد شد و دیگری سبد اقلام معیشتی مردم را موردحمایت قرار می‌دهد و مانع تأثیرپذیری آن‌ها از گرانی‌های بی‌رویه موجود در بازار می‌شود.

▼ اخبار

تظاهرات خشونت‌آمیز در بیروت

شهر بیروت از عصر دیروز به تحریک رسانه‌های نزدیک به جریان غرب‌گرای ۱۴ مارس، شاهد اعتراضات به اوضاع معیشتی و انفجار اخیر بندر بیروت است. معترضان لبنانی به دو ساختمان وزارتخانه اقتصاد و محیط‌زیست در مرکز بیروت نیز حمله کردند. آشوبگران هتل لوگرای و یک دفتر را نیز در مرکز بیروت به آتش کشیدند. در همین حال سفارت آمریکا در لبنان با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که آمریکا حق ملت لبنان برای تظاهرات مسالمت‌آمیز را به رسمیت می‌شناسد و از همه می‌خواهد که از خشونت دوری کنند. آمریکا با استفاده ابزاری از اقتصاد و تکیه بر سیاست تشویق و ارعاب در این زمینه٬ یک جنگ مخفی را در لبنان سازماندهی می‌کند. آمریکا در روند تقابل خود با حزب‌الله دو فرضیه را مطرح کرده است؛ اول؛ تشدید تحریم‌ها ضد حزب‌الله و دولت لبنان به مرور زمان تأثیرگذار باشد و بتواند حزب‌الله را از مواضع و سیاست‌ها و نقش نظامی خود بازدارد. دوم؛ فشارها از طریق مردم و جریان‌های سیاسی و اقتصادی به حزب‌الله افزایش پیدا کند تا آن‌ها را به تنش در عرصه داخلی بکشاند و به‌این‌ترتیب آمریکا بتواند فضای داخلی و بین‌المللی برای متهم کردن حزب‌الله فراهم نماید.

دشمن‌تراشی آمریکا برای کشاندن مردم پای صندوق‌های رأی

به گزارش «سی‌ان‌بی‌سی»، « بیانیه ویلیام اِوانینا، رئیس مرکز امنیت و ضدجاسوسی ملی آمریکا منتشر شده تا به آمریکایی‌ها کمک کند تا نقش حیاتی خود را در حفاظت از انتخابات ایفا نمایند. او در این بیانیه آورده است؛ درحالی‌که بسیاری از بازیگران خارجی این دیدگاه را دارند که چه کسی باید کاخ سفید را اداره نماید، ما در درجه اول نگران فعالیت‌های در دست اقدام و بالقوه چین، روسیه و ایران هستیم. او هشدار داده که دولت‌های خارجی به بهره‌جویی از اقدامات نفوذی آشکار و نهان برای تحت تأثیر قرار دادن اولویت‌ها و دیدگاه‌های رأی‌دهندگان آمریکایی، تغییر سیاست‌های آمریکا، افزایش اختلاف و دعوا در کشور و تضعیف اطمینان مردم به فرآیند دموکراتیک ما در خصوص انتخابات 3 نوامبر ادامه می‌دهند.»

پاسخ سپاه به تحریک‌های آمریکا

بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا و پاسخ موشکی ایران به آن، مدتی سکوت در بحث نظامی بین دو طرف برقرار شد؛ اما اخیراً ایالات‌متحده آمریکا دست به سلسله اقداماتی در منطقه خلیج‌فارس و اطراف ایران زده که تنها ترجمه دقیق برای آن تحریک ایران است. این اقدامات با ارسال کشتی ویژه به منطقه خلیج‌فارس و انجام رزمایش با اماراتی‌ها آغاز شد. در این تمرین‌های نظامی، تصرف جزایر، عملیات آبی‌خاکی و مقابله با قایق‌های تندرو نیز تمرین شد. استقرار جنگنده‌های اف۲۲، اف۳۵ و اف۱۵ در کنار سامانه‌های پاتریوت در اطراف ایران خصوصاً در داخل عربستان، از دیگر اقداماتی بود که در این چند وقت توسط آمریکا انجام شده بود. در مقابل نیز چندین مورد رهگیری و عملیات محاصره شناورهای آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس توسط شناورهای ایرانی انجام شده و نیز می‌توان رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ را نیز پاسخ سنگین‌تر به این تحرکات دانست.

درخواست رئیس بانک مرکزی از نیروهای امنیتی

رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص نوسانات ارزی گفت: «در افزایش نرخ ارز در این اواخر همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، مسائل سیاسی و امنیتی نیز دخالت داشت و دشمنان اهداف بالاتری داشتند اما ما تلاش کردیم تا بازار را کنترل کنیم و اقدامات جدی را در این زمینه شروع کرده‌ایم.» رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: «اقداماتی در حال انجام است که هرروز قیمت ارز وابسته به یک سری موارد نباشد؛ بر این اساس جلوی یک سری رانت‌ها، تخلفات و بی‌نظمی‌ها را گرفته‌ایم و با قدرت پیش می‌رویم.» وی با تأکید بر اینکه نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است، گفت: «نرخ دلار در اقتصاد ما تبدیل به شاخص مهمی ‌شده، اما همه ابزارها را به کار می‌بریم تا این نرخ را تعدیل کنیم.» همتی افزود: «در این راه تلاش بانک مرکزی کافی نیست و بسیاری از بخش‌های دیگر مانند بخش تجاری، بخش مالی و قوه قضائیه باید کمک کنند که همکاری‌هایی نیز انجام شده که از آن‌ها تشکر می‌کنیم. مسئله ارز فقط اقتصادی نیست و مسئله‌ای امنیتی، سیاسی و اقتصادی است و نهادهای امنیتی نیز باید در این زمینه همکاری کنند.»

▼ اخبار کوتاه

اعتراض ایران به حمایت آمریکا از گروه تندر/ ایران طی نامه‌ای که مجید تخت روانچی نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل به دبیرکل این سازمان ارسال کرد، به حمایت آمریکا از گروه تندر اعتراض کرد و خواستار برخورد سازمان مذکور با این کشور شد. طی این نامه، ضمن اشاره به حملات تروریستی این گروه در ایران و شهید و مجروح کردن تعدادی از شهروندان کشورمان و اعتراف آشکار این گروه به ارتکاب این جنایات، اعلام شده گروه تروریستی یاد شده کماکان به تداوم فعالیت‌های خود از آمریکا و حتی آموزش اقدامات تروریستی و خرابکاری در ایران ادامه می‌دهد.

گرانی خودرو به گردن دلار افتاد!/ سرپرست وزارت صمت گفت: «شرایطی که امروز در بازار خودرو مشاهده می‌شود، ناشی از افزایش نرخ ارز است. خودروسازان هنوز معتقدند که زیر قیمت تمام شده، خودرو تولید می‌کنند. ایران‌خودرو و سایپا زیان انباشته ۴۰ هزار میلیارد تومانی دارند. اگر با تلاش‌های بانک مرکزی نرخ ارز کنترل شود، بازار خودرو بیش‌ازپیش به تعادل نزدیک خواهد شد.»

هشدار سازمان پدافند غیرعامل!/ رئیس سازمان پدافند غیرعامل تأکید کرد: «حادثه بیروت برای همه دنیا از منظر پدافند غیرعامل نیز می‎تواند عبرت باشد؛ چه در حوزه جانمایی و چه پروتکل‌های نگهداری از مواد شیمیایی. ضرورت دارد تا موضوع خروج تأسیسات پرخطر از شهرها بیشتر از گذشته در دستور کار قرار گیرد. دولت باید برای تحقق آن کمر همت ببندد.»

هوک: نباید بگذاریم ایران ثروتمند شود/ نماینده سابق آمریکا در امور ایران اعلام کرد: «ابزارهای لازم را برای فشار بر ایران با هدف به دست آوردن نتایجی که در پی آن هستیم، به کار گرفته‌ایم. اکنون نیز رایزنی‌ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در جریان است. ایران در برابر درخواست‌ها برای گفت‌و‌گو مقاومت می‌کند. نباید بگذاریم ایران ثروتمند شود؛ چراکه در این صورت به سمت سلاح هسته‌ای خواهد رفت.»

غریب‌آبادی: آژانس شفاف‌سازی کند/ نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد: «عربستان در حال ‌توسعه و اجرای یک برنامه بسیار غیرشفاف هسته‌ای است. عربستان هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می‌کند. چنانچه سعودی‌ها دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستند، بایستی تعهدات مربوطه آژانس را بپذیرند و کاملاً شفاف عمل کنند.»

احکام سیاسی (سؤال 15): در مقام تحلیل و یا ارائه گزارش­ها، افشای اسامی متهمین به فساد یا خیانت چه حکمی دارد؟ پاسخ: چنانچه اثبات شده باشد، افشاء اشکال ندارد؛ ولی چيزى كه اثبات نشده، به صرف اتهام، افشا کردنش جایز نیست و کسی حق ندارد افراد را به صرف گمان، متهم نماید؛ نه در سايت، نه در روزنامه، نه در تريبون­هاى گوناگون، بلکه باید حيثيت افراد حفظ شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات