صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۳ آبان ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) زندگی امامان اهل‌بیت (ع) یکسره مجاهدت و مبارزه در راه خدا بوده است. از امام سجاد (ع) تا امام یازدهم (ع) یک خطّ واحدی وجود دارد، یک رشته ممتدی که سرتاسر تلاش و پیکار و مبارزه و جبهه‌گیری در مقابل قدرت زمان و جبهه‌گیری در مقابل وابستگان به قدرت زمان است. *سالروز ولادت باسعادت امام حسن عسگری (ع) مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

دولت‌هراسی در 100 روز؟!

100 روز از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد. طلیعه 100 روزه زمان مناسبی است برای روشن شدن رویکردها و ریل‌گذاری سیاست‌های اجرایی و مدیریتی کلان. همین‌جا لازم است تذکر داده شود که دولت کنونی طی این مدت، با پاره‌ای کارهای نکرده همانند تغییر ندادن‌ برخی مدیریت‌های کلان و میانی تأثیرگذار مواجه است که باید تعیین تکلیف شوند؛ اما عمده رسانه‌های یک جریان سیاسی خاص در روزهای اخیر به بهانه بازخوانی و نقد بیلان کار 100 روزه دولت، بیشتر نوعی عقده‌گشایی و دولت هراسی را به‌جای نقد و ارائه راه‌حل کارشناسی بر تارک نشریات و پایگاه‌های خود نشانده‌اند!

نکات تحلیلی: 1- در این‌که کشور با انبوهی از مشکلات و مسائل ریزودرشت در حوزه‌های مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کند، هیچ‌گاه وحدت نظری همانند امروز نبوده است؛ اما چگونه می‌شود با این مشکلات و مسائل روبرو شد؟ یک الگو این است که دولت سیزدهم همانند دولت قبل عمل کند. سیره سیاسی آقای روحانی در دولت یازدهم این بود که در طول چهار سال مدام می‌گفت اوضاعِ میراثی که از دولت احمدی‌نژاد تحویل گرفته به‌قدری خراب است که مدت‌ها باید آواربرداری کند! در دولت دوم، این سخن مشمئزکننده و تکراری دیگر جوابگو نبود و آقای روحانی با فراموشی تبلیغات دوران کاندیداتوری‌اش که می‌گفت تحریم‌ها تنها 20 درصد در وضعیت بد اقتصادی تأثیر دارد، در گزارش به مردم مدام تحریم‌ها را مانع از خدمت‌رسانی درست به مردم ذکر می‌کرد و هیچ نقد و تعرضی به نحوه مدیریت کشور را نپذیرفت تا دورانش به سر آمد! 2- الگوی دیگر همین شیوه‌ای است که آقای رئیسی در پیش گرفته است؛ بدون نق زدن و راه رفتن روی اعصاب مردم با یادآوری نواقص و قصورات دولت گذشته، تمام همت دولت را معطوف کار جهادی، سفر استانی و اصلاح وضعیتی کرده که به تعبیر کارشناسان، واقعاً مخروبه‌ بود؛ تنها یک قلم آن خبر دیروز وزارت جهاد کشاورزی در مورد پایان یافتن ذخایر استراتژیک غذایی کشور بود که در این 100 روز با تلاش جهادی دولت انبارها پر شده است! به‌راستی اگر دولت روحانی با چنین مسئله‌ای مواجهه می‌شد، چگونه برخورد می‌کرد؟!

نکته پایانی: ناامیدسازی مردم از دولت از سوی افراطیون مدعی اصلاحات و اعتدال، امروز به رویه‌ای برای تسویه‌حساب‌های سیاسی تبدیل شده است، حال آن‌که دولت سخت مشغول کار است و به این تصویرپردازی‌های دروغ‌باف کاری ندارد. شاید هم به همین دلیل است که به شهادت نظرسنجی‌های داخلی و خارجی (ازجمله مؤسسات گالوپ و دانشگاه مریلند و ایسپا و...) میزان محبوبیت و مقبولیت آقای رئیسی در همین دو ماه افزایش یافته و به بالای ۷۰ درصد رسیده است. امروز مردم فرق رئیس‌جمهور ایستاده در میدان با رئیس‌جمهور نشسته در پاستور را خوب درک می‌کنند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                       

وقتی منافع ملی در میان است!

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پستی اینستاگرامی در واکنش به شروط وزارت خارجه برای مذاکره با آمریکا، نوشت: «من نمی‌دانم چرا جنابِ خطیب‌زاده سخنگویِ محترم‌ِ وزارتِ خارجه این‌قدر با غربی‌ها رودربایستی دارند. ایران چهار شرطِ اصلی داشت برایِ بازگشتِ مجدد به مذاکراتِ برجام در وین. امّا ایشان فقط سه تا از شروط را اعلام کردند: ابرازِ ندامت و عذرخواهی آمریکا برای خروج از برجام، لغوِ همه تحریم‌ها و ضمانت خارج نشدن از برجام. شرط چهارم، که جو بایدن می‌بایستی دو دور کولی دور میدان آزادی به جناب آقای رئیسی بدهند را ذکر نکردند». چرا زیباکلام ِ استاد دانشگاه، نه كلامش زیبنده منافع ملي و نه محتواي قلم و صحبتش در تراز كُرسي دانشگاه نظام جمهوري اسلامي است؟!

گزاره‌های تحليلي: به همان اندازه كه منافع ملي، گمشده مواضع صادق زیباکلام است؛ آمريكا هراسي و گاهي آمريكا پرستي کلیدواژه‌های محتواهاي وي را تشکیل می‌دهد؛ او در واكنش به تحقیر قدرت دریایی آمریکا توسط نيروي دريايي سپاه، طی توییتی نوشت: «من باور دارم که یک قایق سپاه، ناو اینترپرایز با پنج هزار تفنگدار، ده‌ها فروند طیاره و هلیکوپتر نظامی، شماری کشتی‌های جنگی اسکورت را از خلیج‌فارس فراری داده. سؤالم این است که این پیروزی افتخارآفرین چه کمکی به ایجاد اشتغال، مهار تورم، پایین آمدن قیمت دلار، ارزان شدن گوشت، نان‌وآب می‌کند!». زماني كه همه پرچم افتخار ساخت واكسن ايراني را بالا می‌بردند و خوشحالي می‌کردند، در صفحه توییتر خود نوشت: «به نظر شما کشوری که نتوانسته در زمینه تولید یک دوچرخه ساده بچگانه، صادراتی داشته باشد و بعد از شصت سال عصاره صنعت خودروسازی‌اش، پراید و پیکان است، چگونه ممکن است در زمینه تولید واکسن کرونا تبدیل به یک تولیدکننده بین‌المللی شود؟». وي در آذرماه سال گذشته در واكنش به مصوبه رفع فوری تحریم‌ها که در مجلس به تصویب رسید، نوشت: «مجلس طرحی را با قید دو‌فوریت به تصویب رساند که خلاصه‌ آن توقف همکاری با برجام، خروج از پروتکل الحاقی، قطع احتمالی رابطه با آژانس و بالاخره احتمال گرفتار شدن ایران ذیل بند ۷ منشور است؛ یعنی شورای امنیت می‌تواند مجوز حمله نظامی به ایران را صادر کند». در اواخر زمامداري ترامپ در مصاحبه با روزنامه شرق نیز گفت: «اگر با ترامپ به توافق نرسیم، حتی ممکن است تنش نظامی بین ایران و آمریکا به وجود بیاید. خدای نکرده اگر جنگ شود، همین شرایط هم که وجود دارد، از بین می‌رود». وی در واکنش به قرارداد 25 ساله ايران و چين، با نگاه سلبي نوشت: «دلیل اصلی حساسیت و مخالفت بسیاری از ایرانیان با توافق با چین بازمی‌گردد به بی‌اعتمادی به پکن. مشابه همان‌ بی‌اعتمادی البته به روس‌ها هم هست. برخلاف بسیاری از مسئولینمان که مرید و سرسپرده روس‌ها و چینی‌ها شده‌اند، ایرانیان تحصیل‌کرده‌تر نه به چین و نه به روسیه اعتمادی ندارند!».

نكته پاياني: تأسف قابل‌تأمل و دردناك آنجاست كه درس انقلاب اسلامي گاهي توسط همين كساني تدريس و نگاشته می‌شود كه بر دستاوردهاي کم‌نظیر آن خط بطلان و ناباورانه می‌کشند. فرمايشات مقام معظم رهبري در اين باب بسيار راهگشاست: «اینکه استاد ما در داخل کلاس دل دانشجو را خالی کند و مدام بگوید «شما کوچکید، شما حقیرید، شما عقب‌مانده‌اید» خیانت است؛ این بی‌تعارف خیانت است... خیلی باید مراقب باشید محیط دانشگاه یک جایگاهی نشود برای واگرایی از انقلاب و مفاهیم انقلاب و ارزش‌های انقلاب... این جزو الزامات حتمی است... این گرایش‌ها قابل‌تأیید نیست، قابل حمایت نیست. گرایش‌هایی وجود دارد که کشور را به سمت وابستگی سوق می‌دهد، باید با این‌ها همراهی نکرد». (نويسنده: حسين عباسيان)

▼ اخبار

«تصمیم سخت» برای ریل‌گذاری صحیح در بودجه 1401

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: «چندین سال است که با برخی از مشکلات ساختاری در بودجه مواجه هستیم. ازآنجایی‌که این مشکلات درمان نشدند، در بزنگاه‌های کشور، تأثیر منفی شدیدی بر اقتصاد خواهند گذاشت». وی معتقد است: «یکی از این مشکلات ساختاری، مشکل در ساختار درآمدی دولت است. این حوزه دچار ایرادات متعددی است و نیازمند یک تحول جدی است. درآمدهای دولت پایدار نیست و منبع آن نیز متزلزل و وابسته به نفت است. بحث درآمدهای نفتی نیز خود وابسته به عوامل دیگری نظیر تنش‌های سیاسی و قیمت جهانی نفت است». شهبازی در خصوص وضعیت بودجه سال جاری و کسری بودجه سنگینی که دولت با آن مواجه است، اضافه می‌کند: «در سال جاری نیز شاهد کسری بودجه حداقل 400 هزار میلیارد تومانی هستیم و در مورد نحوه تأمین این کسری نیز تدبیری اندیشیده نشده است. در شرایطی که کسری بودجه مزمن داریم، فضای افزایش هزینه‌ها در اواخر دولت قبل و ابتدای دولت فعلی را شاهد بودیم». این کارشناس اقتصادی تأکید دارد، حاکمیت اساساً نباید نگاه خرد و تک حوزه‌ای داشته باشد و باید برآیند کل این تصمیمات را ببیند. اگر دولت بخواهد یک تحول جدی در بودجه سال ۱۴۰۱ انجام دهد، باید یک جراحی را در حقوق و دستمزدهای نظام اداری دولت برای شفاف‌سازی امور انجام دهد. افزایش درصدی حقوق‌ها معنا ندارد».

تماشای فیلم سینمایی «منصور» به روحانی پیشنهاد شد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی پس از تماشای فیلم سینمایی «منصور» گفت: فیلم سینمایی «منصور» فیلم بسیار خوب با سناریوی جذابی بود. با اینک داستان مربوط به شهید ستاری و داستان تحریم‌های بیرونی و حتی داخلی زمان جنگ بود، ولی قصه «منصور» روایت امروز ما است. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: «همین امروز هم ما در عرصه مدیریت کشور، تولید، خودکفایی و ... غیرازاینکه موانع خارجی داریم موانع متعدد و کارشکنی‌های داخلی داریم.  این افراد کسانی هستند که اصحاب قدرت و ثروت هستند و به هر ترتیبی وقتی می‌بینند شما دارید کار درستی انجام می‌دهید مانع می‌شوند». وی تأکید کرد: «فیلم سینمایی «منصور» نشان داد که فرزندان ایران اگر اراده کنند، ولو اینکه برای آوردن محصولی چندین بار هم شکست بخوریم اگر این شکست‌ها مایه رشد و تشویق باشند، حتماً موفقیت حاصل خواهد شد». قاضی‌زاده هاشمی همچنین با دعوت از مسئولین سابق برای تماشای فیلم سینمایی «منصور»، گفت: «از مسئولین سابق اجرایی خصوص آقای حسن روحانی دعوت می‌کنم تا حتماً به تماشای این فیلم بنشینند».

نسخه سناتور برای تضمین گرفتن ایران از آمریکا!

«تد کروز» سناتور تندروی ایالت تگزاس، در واکنش به گزارش خبرگزاری بلومبرگ در خصوص درخواست ایران مبنی بر لزوم تضمین عدم خروج مجدد آمریکا از برجام، در پیامی توئیتری مدعی شد: «به‌رغم رؤیاهای آن‌ها، طبق قانون اساسی آمریکا، تنها راه برای تحقق این امر این است که برجام را به‌عنوان یک معاهده برای تأیید سنا ارائه کنند... این کاری است که بایدن از انجام آن می‌ترسد». کروز، پیش‌ازاین با انتقاد از سخنان بایدن مبنی بر پایبندی به برجام و عدم خروج از آن، اعلام کرده بود: «جو بایدن هیچ‌گونه اختیار قانونی برای دادن چنین تعهدی ندارد. هر توافقی با ایران چنانچه به تأیید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود- چیزی که بایدن می‌داند اتفاق نخواهد افتاد- هر رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه دیگر در آینده بار دیگر آن را پاره خواهد کرد».

العامری: دعوای احزاب شیعی در عراق رخ نخواهد داد

«هادی العامری»، رهبر ائتلاف الفتح عراق به کسانی که دنبال درگیری و جنگ میان احزاب شیعی هستند و در این راه پول خرج و هزینه می‌کنند اعلام کرد که این اتفاق رخ نخواهد داد. وی تأکید کرد: «این موضوع تا زمانی که مرجعیت دینی و آیت‌الله سیستانی حضور دارد، روی نخواهد داد و رهبران شیعی نیز عاقل‌تر، داناتر و منطقی‌تر از این هستند که وارد این دام شوند و اطمینان می‌دهیم که وارد این جریان نخواهیم شد». رهبر ائتلاف الفتح افزود: «نبرد همه ما برای تحقق حاکمیت ملی و آزادسازی سرزمین‌های عراق با گروه‌های تروریستی، داعش و دشمنان ملت و کشور است».

‌اخبار کوتاه

حیاط‌خلوت دولتمردان گذشته!/ دبیر شورای عالی مناطق آزاد در آیین معارفه مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم‌ گفت: «برخی دولتمردان در دولت‌های گذشته مناطق آزاد ‌را حیاط‌ خلوت خود کرده بودند». سعید محمد افزود: «متأسفم که گوهر ارزشمندی مانند جزیره قشم به حیاط‌خلوت و پر کردن جیب برخی‌ها تبدیل شده باشد و من از امروز اعلام می‌کنم که مناطق آزاد در کشور به حیاط‌خلوت مردم تبدیل خواهد شد».

ماحصل 4 دور مذاکره؛ نتیجه غیرملموس با پیشرفت کافی!/ «فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه عربستان گفت: «با ایران طبیعتی شفاف و صریح داشته، اما تاکنون به نتیجه ملموسی نرسیده‌ایم، اما پیشرفت کافی که به ما اجازه حرکت به جلو را بدهد، داشته‌ایم. درباره برگزاری دور جدیدی از مذاکرات برنامه‌ریزی نشده؛ اما ما آماده برگزاری آن هستیم. قطعاً ما آماده‌ایم که تمامی پیشنهادات و مسائل را اگر جدی و در جهت نتیجه ملموس باشد، بررسی کنیم. موضوع بازگشایی کنسولگری‌ها می‌تواند روی دهد، اما هنوز در این رابطه هیچ تصمیمی گرفته نشده است».

کارشکنی بایدن در آستانه از سرگیری مذاکرات وین/ بایدن از یک‌سو از آمادگی آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران سخن می‌گوید و این وعده را بارها نیز تکرار کرده؛ اما از سوی دیگر، عملاً در تکاپو برای تشدید این تحریم‌های ظالمانه است؛ وی دیروز و در آستانه دیدار مجازی با رئیس‌جمهور چین به‌عنوان اصلی‌ترین خریدار نفت ایران گفت، عرضه نفت از سوی کشورهای تولیدکننده به میزان کافی وجود دارد تا کشورهای متقاضی نفت و محصولات نفتی، میزان واردات خود از ایران را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند.

وقتی دنیای مجازی جای خانواده را می‌گیرد!/ طبق آخرین اعلام مرکز آمار که از جامعه افرادی بالای ۱۵ سال کشور جمع آوری شده است، سرانه حضور هر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی یک ساعت و سی‌ودو دقیقه است. از میان بیشترین شبکه‌های اجتماعی استفاده‌شده توسط افراد بالای ۱۵ سال، نرم‌افزار واتساپ با 88.5 درصد بیشترین مراجعه را دارد. نرم‌افزار اینستاگرام با 68.3 درصد؛ نرم‌افزار تلگرام با 66.2 درصد؛ نرم‌افزار سروش با 4.6 درصد؛ نرم‌افزار ایتا با 3.7 درصد و نرم‌افزار ایمو با 3.6 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به دنبال روابط خوب با ایران!/ «أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در مصاحبه با بخش عربی شبکه فرانس ۲۴، درباره ایران گفت: «اردن با نمایندگان هیچ طرفی صحبت نمی‌کند؛ ما مستقیماً با دولت ایران صحبت کردیم و وزیر خارجه ایران با من تلفنی گفت‌وگو کرد». الصفدی تأکید کرد که «همه کشورهای عربی در منطقه خواهان روابط خوب با ایران هستند اما تحقق این امر مستلزم وجود روابط شفاف و مبتنی بر اصل احترام به همسایگان و عدم دخالت در امور داخلی است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات