صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۷۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۰ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در حال حاضر، اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویّتهای کشور است. در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده مشهود، باید اذعان کنیم که در دهه پیشرفت و عدالت، نمره مطلوبی در باب عدالت به دست نیاورده‌ایم. این واقعیّتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابه اولویت، وادار سازد. (۱۳۹۹/۰۳/۰۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

تکالیف مجلس و نقشه راه پیش‌رو

مجلس یازدهم از روز چهارشنبه ‌(7 خردادماه) کار خود را با قرائت پیام رهبری آغاز کرد. پیام رهبری از یک‌سو نمایانگر تکلیف و هدف خطیری است که بر عهده مجلس یازدهم گذاشته شده و از سوی دیگر بیانگر نقشه راهی است در جهت چگونگی نیل به این تکلیف و هدف غایی. چنانچه به‌درستی به این نکات اساسی عمل شود، فلسفه وجودی مجلس (سرافرازی ملت و میهن و در رأس امور بودن برای مجلس) فراهم می‌شود:

الف) تکلیف:

۱- اقتصاد: نقطه تمایز مؤلفه معیشت و اقتصاد با دیگر مؤلفه‌ها در این است که علاوه بر این‌که خود مرکز ثقلِ راهبرد دشمن است، وسیله‌ای نیز برای پیشبرد راهبردهای دیگر در زمینه فشار حداکثری می‌باشد. مضافاً اینکه اقتصاد از ملموس‌ترین کارکردهای یک نظام در میان ملتش است؛ ازاین‌رو، امروزه بیشترین فشار دشمن بر مردم از این حوزه صورت می‌گیرد. این در حالی است که چارچوب کلی خروج از بحران فعلی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی توسط رهبری معظم و کارشناسان تبیین گردیده است. چنانچه این تئوری در نظر و عمل مسئولین رسوخ کند، نقشه‌های دشمن را نقش برآب خواهد کرد. ۲- فرهنگ: مؤلفه‌ای تقریباً فراموش‌شده که بسیاری از مشکلات فعلی جامعه از همین‌جا نشئت می‌گیرد؛ جایی که دشمن از غفلت مسئولین استفاده کرده و هویت اسلامی ایرانی جوانان را به یغما می‌برد. اگرچه اقتصاد و فرهنگ درهم‌تنیده‌اند به‌گونه‌ای که خیلی از مشکلات فرهنگی ریشه اقتصادی دارند ولیکن اگر با ایجاد قوانین کارشناسی شده در مجلس، مراکز فرهنگی و جوانان مؤمن انقلابی تقویت شوند، خیلی از معضلات حل خواهد شد. ۳- عدالت: عدالت در معنای خاص آن، معیاری است که اعتبار یک نظام و کارگزاران آن در میان ملتش از این طریق سنجیده می‌شود. ایجاد قوانین کارشناسی شده، یا اصلاح قوانین گذشته، نظارت بر اجرای قوانین ازجمله ابزارهایی است که می‌تواند مجلس را در نیل به این هدف یاری نماید.

ب) نقشه راه:

ادای سه تکلیفی که در بالا به آن اشاره شد میسر نمی‌شود مگر با ریل‌گذاری درست کشور در بستر قوانین کارشناسی شده که خود مستلزم دوری از حواشی و اهتمام به همکاری همه‌جانبه در ساختار قانون اساسی است. بخش دیگر این نقشه راه، وظیفه‌‌ای است که بر عهده تک‌تک نمایندگان است؛ کسب علم و تخصص روزافزون، ماندن در چارچوب ولایت و انقلاب، مردمی بودن، پرهیز از اشرافیت و ...

نکته راهبردی: مجلس یازدهم به‌عنوان اولین ساختار قانون‌گذار در گام دوم انقلاب در حالی شکل‌گرفته است که از یک‌سو در بیرون از کشور راهبرد فشار حداکثری دشمن در قدم‌های پایانی خود قرار دارد و مسیر روبه‌زوال دشمنان هموار شده است و از سوی دیگر فرصتی است برای تقویت امیدها و باورهایی که امام راحل در این سرزمین به ارث گذاشتند.

▼گزارش روز                              

الحاق شوم

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی قصد دارد بخش‌هایی از کرانه باختری را بر اساس طرح معامله قرن، به سرزمین‌های اشغالی الحاق کند.

گزاره‌های خبری: 1- نتانیاهو در مصاحبه با روزنامه محلی «ماکور ریشون» در ارتباط با اشغال کرانه باختری گفت که کابینه‌اش ۳۰ درصد کرانه باختری را الحاق خواهد کرد. وی همچنین ادعا کرد که اسرائیل حاکمیت خود را بر ۳۰ درصد کرانه باختری تحمیل خواهد کرد یا معادل ۵۰ درصد منطقه «ج». طبق توافق دوم «اسلو» در سال ۱۹۹۵، منطقه ج که ۶۰ درصد مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد، تحت کنترل امنیتی و اداری تل‌آویو قرار دارد. 2- طرح الحاق کرانه باختری آخرین پروژه صهیونیزم‌سازی سرزمین فلسطینی براساس طرح معامله قرن است. در صورت الحاق این منطقه، رژیم صهیونیستی نگاه خود را به نقاط فراسرزمینی فلسطین معطوف خواهد کرد؛ امری که با همراهی برخی کشورهای غربی و عربی همراه است.

گزاره راهبردی: نتانیاهو طی هفته گذشته به اتهام فساد مالی و اقتصادی محاکمه شد و از سوی دیگر براساس توافق با بنی گانتز مجبور به نخست‌وزیری یک‌ساله و نیمه شد. این دو عامل منجر به این امر شده که وی برای به نتیجه نرسیدن ادامه دادگاه عمومی خود و همچنین جلب افکار عمومی، طرح الحاق کرانه باختری را مطرح کند؛ امری که همراهی همه جناح‌های اسرائیلی را به همراه دارد. نتانیاهو علاوه بر عامل فوق به دنبال دو هدف دیگر نیز هست: الف) صهیونیزه کردن کامل فلسطین؛ ب) دست‌اندازی بیشتر به سایر کشورهای عربی بعد از الحاق کرانه باختری؛ امری که با واکنش پادشاه اردن نیز مواجه شد.

▼ اخبار ویژه        

فنّاوری ساخت زیردریایی بدون سرنشین در دستان ایرانیان

آیین الحاق بیش از ۱۰۰ فروند شناور در کلاس‌های مختلف به توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه، صبح پنجشنبه (8 خردادماه) با حضور فرمانده کل سپاه، وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از مسئولین کشوری در بندرعباس برگزار شد. سپاه در این روز از یک زیردریایی نیز رونمایی کرد که موردتوجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت. نشریه آمریکایی فوربس در همین زمینه نوشت: «ایران شناور جدیدی را برای اولین بار در معرض دید عموم گذاشت که به نظر می‌رسد یک زیردریایی بسیار کوچک یا یک زیردریایی بدون سرنشین (UUV) است که به نظر می‌رسد دومی باشد.» این نشریه افزود: «ایران با این توانمندی به کلوپ نخبگان ناوگان دریایی آمریکا و انگلیس می‌پیوندد؛ دو کشوری که تاکنون تنها کشورهای دارای زیردریایی‌های بدون سرنشین بودند. زیردریایی ساخت ایران کاملاً قابل‌مقایسه با زیردریایی بدون سرنشین بزرگ بوئینگ آمریکا (XLUUV) است.

تحلیلگر ساکن آلمان: مراقب جنگ رسانه‌ای دشمن باشید

حبیب بابایی تحلیلگر سیاسی ساکن آلمان و کارشناس شبکه‌های ماهواره‌ای در اظهارنظری جدید به توانمندی‌های نظامی و مقابله‌ای جمهوری اسلامی با تهدیدات مستقیم آمریکا پرداخت و گفت: «دیگر آن زمانی که آمریکا ما را تهدید نظامی می‌کرد گذشت! زمانی عوامل آمریکایی بر سر ما و مدارس ما موشک می‌ریختند اما امروز به لطف شهیدان، گزینه جنگ با دست خود امریکا از روی میز خارج شده است و آن‌ها نمی‌توانند مقابله مستقیم با ایران داشته باشند؛ اما هم‌وطنان عزیز! مراقب باشید. دشمن جنگ رسانه‌ای را آغاز کرده و به دنبال ایجاد دودستگی است!»

▼ اخبار

قهرمان المپیک: عجیب است که کمتر از انسان تلقی می‌شویم!

«جردن باروز» آزادکار سیاه‌پوست آمریکایی و دارنده مدال طلای جهان و المپیک با انتقاد از ناامنی در کشورش گفت: «عجیب است که پس از سال‌ها هنوز هم کمتر از انسان تلقی می‌شویم.» این اظهارات بعد از اتفاق چند روز پیش بود که فیلم قتل یک سیاه‌پوست آمریکایی‌تبار به نام جرج فلوید به دست پلیس آمریکا منتشر شد. باوجوداینکه حوادثی این‌چنین در آمریکا سابقه‌ای طولانی‌ دارد، اما این بار افکار عمومی امریکا واکنش تندی به این موضوع نشان داده‌اند. این روزها خیابان‌های آمریکا به‌خصوص شهر مینیاپولیس میدان درگیری پلیس با معترضان شده است. در فیلم منتشرشده، مأمور پلیس در حالتی تحقیرآمیز روی گردن مقتول پا گذاشته و جرج فریاد می‌زند:I can't breath» » یعنی نمی‌توانم نفس بکشم، این جمله مهم‌ترین المان اعتراضات در آمریکا شده و در رسانه‌های جهان نیز هر دقیقه تکرار می‌شود. بااین‌حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که از حوادث مینیاپولیس خشمگین شده، با جانی خواندن معترضان، تهدید به شلیک به آن‌ها کرد. ترامپ گفت: «من با فرماندار تیم والز صحبت کردم و گفتم ارتش با اوست. هرزمانی که غارت شروع شد، تیراندازی آغاز می‌شود.» وزارت امور خارجه کشورمان نیز در اعتراض به رفتارهای غیرانسانی آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی ایران از قتل تأسف‌بار سیاه‌‌پوستان ابراز تأسف کرده، تبعیض نژادی مرگ‌آور در آمریکا را تقبیح می‌کند و از مقامات آمریکایی می‌خواهد که عدالت را در خصوص این‌گونه قتل‌ها اجرا کنند. صدای معترضان باید شنیده شود. بدین منظور، سرکوب آمریکایی‌های رنج‌دیده و محدودیت رسانه‌ها باید سریعاً متوقف شود.»

ایران و دوستانش قابل محاصره و تحریم نیستند

مدیر مرکز مطالعات اروپا در دانشگاه کمبریج می‌گوید ایران با صادرات بنزین به ونزوئلا، اقتدار خود را به رخ آمریکا کشید و این در حالی است که پیش‌ازاین در ماجرای نفت‌کش «گریس-1»، اقتدار خود را در برابر انگلیس ثابت کرده بود. «مکرم خوری» در گفت‌وگو با شبکه المیادین اظهار داشت: «ایران اگر محاسبات دقیقی نداشت این اقدام جسورانه را انجام نمی‌داد، من ۶ ماه پیش گفته بودم که ایران سلطان دریا و آبراه‌ها است؛ آن زمان انگلیسی که کنترل جبل‌الطارق را به دست دارد، وقتی کشتی گریس-1 را توقیف کرده بود، پس از آزادی این کشتی پیش‌بینی نمی‌کرد کشتی به ساحل سوریه برود و محموله‌اش را تحویل دهد، اما این کشتی چنین کاری را انجام داد.» وی افزود: «ایران در کنار دوستش ونزوئلا ایستاد و این محموله را ارسال کرد و حتی فراتر از آن کشتی‌هایی را به سوی چین گسیل داشت تا بگوید ایران کشوری نیست که قدرت و نفوذش تنها در خلیج‌فارس باشد بلکه به قدرتی بزرگ در سطح جهانی تبدیل شد و می‌داند چگونه باید رفتار کند. ایران کشوری است که خواسته‌اش را به آمریکا دیکته می‌کند و ازاین‌پس چنین کشوری و دوستان چنین کشوری قابل محاصره و تحریم نیستند. این کشور محاصره و تحریمش را پشت سر گذاشت و با اقدامات اخیر در پی آن برآمد تا پس از ربع قرن تروریسم اقتصادی و سیاسی آمریکا، عزت و کرامت اقتصادی‌اش را بازیابد.»

توان فناورانه هوافضای سپاه در خدمت صنعت خودرو

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در بازدید از پروژه‌های جهش فناورانه محصولات ایران‌خودرو اعلام کرد: «ما یک صنعت فناورانه در اختیار داریم که بدون محدودیت آماده انتقال آن به صنعت خودروی کشور هستیم. رمز موفقیت صنعت خودروی کشور درگرو نگاه به داخل و استفاده شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بومی‌سازی قطعات و تولید خودرو با نشانی ایرانی است. صنعت خودرو کشور باید به سمت طراحی و تولید پلتفرم ایرانی، ارتقای کیفیت محصولات، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌ها گام بردارند. راه صنعت خودروی کشور از بیرون مرزها نمی‌گذرد و با تکیه بر دانش ایرانی می‌توانیم پیچیده‌ترین فناوری‌ها را مدیریت کنیم. موانع داخلی و خارجی با همدلی و هم‌صدایی قابل‌حل است و توانمندسازی صنعت و اقتصاد کشور می‌تواند ما را در مقابل تحریم‌ها مصون کند که این امر در صنعت دفاعی کشور اتفاق افتاده است.»

▼ اخبار کوتاه

سردار تنگسیری: بغل گوش آمریکایی‌ها هستیم| فرمانده نیروی دریایی سپاه با اعلام خبر ساخت شناورهای پیشرفته سپاه، با قابلیت‌های بالای دریایی که مزین به نام شهیدان حاج قاسم و ابومهدی المهندس شده است، اظهار داشت: «امروز اعلام می‌کنیم هر جا آمریکایی‌ها هستند ما هم بغل گوششان هستیم و در آینده نزدیک بیشتر هم احساسمان خواهند کرد. امروز تهدید را جدی گرفته‌ایم، از مرگ نمی‌ترسیم، همه آماده جان‌فشانی هستند، این را در عمل نشان خواهیم داد و در دهان دشمن خواهیم زد.»

کرونا ۴۲ میلیون آمریکایی را بیکار کرد| بر اساس آمار منتشرشده توسط دولت آمریکا، طی هفته گذشته حدود ۳ میلیون نفر دیگر در این کشور برای دریافت مزایای بیکاری در آمریکا ثبت‌نام کرده‌اند. با احتساب این آمار، شمار افرادی که از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در این کشور شغل خود را ازدست‌داده و برای دریافت مزایای بیکاری اقدام کرده‌اند به بیش از ۴۲ میلیون نفر رسیده است. بااین‌وجود شبکه CBS این آمار را غیرواقعی خواند و اعلام کرد: «ناامنی غذایی در سراسر آمریکا، همانند ویروس در حال پخش شدن است. آمار واقعی بیکاری دو برابر آمار رسمی است.»

همتی: روند صادرات رو به بهبود است| رئیس‌کل بانک مرکزی وضعیت نقدینگی امسال را خوب ارزیابی کرد و از گشایش‌های صادراتی سخن گفت و افزود: «مطمئن هستم امسال نقدینگی ما به‌مراتب از رشد نقدینگی سال ۹۸ کمتر خواهد بود. حدود ۳ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی تأمین کردیم. در دوماهه اول ما اُفت زیادی در صادرات غیرنفتی داشتیم، ولی خوشبختانه صادرات دوباره احیا شد.»

تأکید مقاومت عراق بر لزوم اخراج آمریکا| گردان‌های سید الشهداء عراق روز جمعه از آغاز مذاکرات رسمی میان عراق و آمریکا در آینده نزدیک خبر دادند. این گردان‌ها همچنین بر خروج نیروهای آمریکایی تا آخرین سرباز این کشور از خاک عراق تأکید کردند. أبو آلاءالولائی، دبیر کل گردان‌های سیدالشهدا در توئیتی نوشت: «به‌زودی مذاکرات رسمی میان عراق و آمریکا آغاز می‌شود. هر مذاکره‌کننده عراقی که درخواست برای خروج آمریکایی‌ها از خاک عراق را فراموش کند خائن است.» وی گفت: «اگر مذاکره‌کنندگان معتقدند حق آمریکا است در عراق بماند؛ ولو یک سرباز این کشور، خائن هستند.»

پوتین در اندیشه افزایش تأسیسات نظامی در سوریه| رئیس‌جمهور روسیه با امضای فرمانی به وزرای دفاع و خارجه دستور داد با دولت سوریه برای افزایش تأسیسات نظامی در این کشور هماهنگی به عمل آورند. پیش از این نیز پوتین سفیر جدیدش را در سوریه مشخص کرده و  وی را مسئول عالی روسیه در روابط با این کشور معرفی کرده بود تا روابط فی‌مابین با سوریه را بیش از پیش گسترش دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات