صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۲۴۴۶

اخبار ویژه سه شنبه ۵ مرداد

روزنامه کیهان **

دغلبازی مدعیان اصلاحات با مردم خوزستان

ژست طلبکارانه مدعیان اصلاحات درباره مشکل بی‌آبی در خوزستان در حالی است که دولت مدعی اصلاحات به وعده‌های خود در این باره عمل نکرد.
به نوشته روزنامه جوان، در قبال مشکلات خوزستان تعدادی از خواص جریان اصلاحات ترجیح داده‌اند نقش «کاسبی» را ایفا کنند، مثلاً حمیدرضا جلایی‌پور از فعالان ستادی اصلاح‌طلب در جمله‌ای عجیب گفته: «مشکلات امروز خوزستان یک نمونه قابل رؤیت است و غفلت‌ها ادامه یابد، می‌تواند فردا مشکل همه ایران باشد!» یا عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ هم به تازگی در صفحه خود در توئیتر نوشت: «پیام اعتراضات مسالمت‌آمیز اخیر مردم خوزستان یکی است: نظام سیاستگذاری کلان و خرد، روش‌های سیاستگذاری و نظام مدیریتی کشور ناکارآمد است؛ و خواسته‌های مردم را برآورده نمی‌کند.»
سعید حجاریان، تئوریسین اغتشاش که قبلاً از اغتشاش در جنوب تا شمال تهران گفته بود نیز با‌اشاره به حوادث خوزستان در یک توئیت نوشته است: «ممّد! کاش بودی و می‌دیدی... در جنگ هشت‌ساله خوزستانی‌ها بر سر خاک مقابل گلوله‌های روبه‌رو ایستادند، اما الان بر سر آب به گلوله‌های پشت‌سر فکر می‌کنند. با سرنوشت خوزستان بازی نکنید!»
این ژست‌های طلبکارانه در حالی است که از قضا کسانی که آن‌ها بر سر کار آوردند، از مسببان وضعیت موجود خوزستان هستند. از سویی از زمان دولت اصلاحات در دهه ۷۰، اصلاحات وعده حل معضل آب خوزستان را از زبان محمد خاتمی به مردم می‌دادند. خاتمی پس از پیروزی در انتخابات سال ۷۶ در حالی که سفرش را به خاطر دیسک کمر به خوزستان لغو کرد، طی پیامی به مردم این استان وعده داد مسئله آب را حل می‌کند: «برای من دردآور است که خوزستان در کنار پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور و در کنار خلیج‌فارس هنوز از بی‌آبی و آب ناسالم رنج می‌برد. من در اینجا به شما مردم عزیز قول می‌دهم که به یاری خداوند در طی یک سال آینده، آب آشامیدنی از گتوند به اهواز منتقل خواهد شد.».
اما این وعده فراموش شد و دولت اصلاحات صرفاً به توسعه سیاسی اندیشید و مجدداً در آستانه انتخابات سال ۱۳۸۰ یاد مردم خوزستان افتاده و در سفر به این استان بار دیگر وعده‌های قبلی را تکرار کرد. خاتمی در جمع مردم اهواز گفت: «به شما قول می‌دهم به لطف خداوند در طی سال آینده، مسئله فاضلاب شهر اهواز، دست کم در مناطق بحرانی حل خواهد شد، دو مسئله مهم در آبادان و خرمشهر و به خصوص خرمشهر هست. یکی مسئله بی‌کاری و دیگری کمبود آب آشامیدنی که اصلی‌ترین نیاز این استان است!»

راغفر: دولت رئیسی باید سوء مدیریت روحانی را متوقف کند

یک کارشناس حامی دولت معتقد است رویکرد دولت روحانی به گسترش فقر منتهی شد و دولت جدید باید این روند را متوقف کند.
حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا (س) در گفتگو با فرارو اظهار داشت: گزارش اخیر مرکز آمار نشان می‌دهد که هزینه‌های یک خانوار طی سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸، ۳۱ درصد افزایش پیدا کرده، این در حالی است که این رقم به صورت متوسط اعلام شده، اما اقلام اساسی مردم از جمله خوراک، مسکن و بهداشت با افزایش بیش از ۳۰ درصدی روبرو بوده‌اند.
این اقتصاددان با‌اشاره به اینکه دولت جدید می‌تواند روند گسترش فقر را متوقف کنند، گفت: اصلاح واقعی نظام مالیاتی و همچنین کاهش یارانه بنگاه‌های خصولتی و نیمه دولتی از جمله راهکار‌هایی است که می‌تواند از سوی دولت در کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد تا ترمز روند گسترش فقر در کشور کشیده شود.
وی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند به بنگاه‌هایی که توانایی ایجاد اشتغال دارد تسهیلات پرداخت کند، ادامه داد: این منابع باید در جهت اشتغال پایدار افراد طبقات پایین جامعه صرف شود، قدر مسلم اگر چنین کاری انجام شود، با اشتغالزایی که صورت می‌گیرد، تولید نیز رونق گرفته و بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز می‌تواند رفع شود.
راغفر بیان کرد: کار مهمی که دولت آینده می‌تواند انجام دهد کاهش قیمت‌هاست، اگر دولت سیزدهم بتواند ۲۰ درصد به صورت متوسط قیمت‌ها را در بازار کاهش دهد، در مقابل ۲۰ درصد به توان خرید مردم افزوده می‌شود، که این مورد از اهمیت بسزایی برخوردار است، باند‌های فاسد نفع‌شان در افزایش مصنوعی قیمت کالا‌ها و مایحتاج ضروری مردم است و از این طریق سود‌های کلان و بادآورده‌ای را به جیب زدند.
وی خاطر نشان کرد: اگر دولت بتواند از پس این باند‌ها بر بیاید، قدر مسلم قیمت بسیاری از کالا‌ها در بازار، توان کاهش قیمت دارد.
راغفر همچنین در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: این روز‌ها افزایش قیمت‌ها ناشی از فضاسازی برای دولت سیزدهم است. عده‌ای نگران تلاش‌های دولت بعد برای کاهش قیمت‌ها هستند بنابراین بخشی از این افزایش قیمت‌ها ناشی از فضاسازی و تعمدی است.
وی با بیان اینکه عده‌ای هدف‌شان از افزایش قیمت‌ها این است که دولت سیزدهم را در تسخیر خودشان بگیرند، بیان داشت: عده‌ای در این جریان به دنبال این هستند تا بتوانند قیمت‌ها را دوباره در دولت بعد بالا ببرند و میزان موفقیت آن‌ها بستگی به این دارد که دولت بعد چقدر آمادگی مقابله با این کانون‌های فساد را داشته باشد. دولت سیزدهم نباید اسیر و تسخیر این فضاسازی‌ها قرار بگیرد.
وی در پاسخ به این سؤال که احیای برجام تا چه حد به کنترل نرخ تورم و کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند، اظهار داشت: آمریکا برای براندازی حاضر به رفع تحریم‌ها نخواهد بود مگر اینکه زمینه سازی مداخلات بعدی را به دست بیاورد. معتقدم احیای برجام در شرایط کنونی به هیچ وجه منطقی نیست.
این کارشناس اقتصادی با‌اشاره به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم خاطرنشان کرد: دولت با بی‌اعتبار کردن پول ملی، ناترازی‌های بسیار بزرگی را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بر جامعه تحمیل کرد و دلیل تمام این افزایش قیمت‌ها بی‌انضباطی مالی دولت است. وی گفت: در تمام این سال‌ها بالاترین بازدهی در حوزه‌های سفته‌بازی و فعالیت‌های نامولد و در خرید و فروش ارز، سکه و املاک بوده است و اخیرا نیز کاغذبازی در بازار سهام شکل گرفت. تا زمانی که یک نظام مالیاتی کارآمد و چابک برای این دسته از فعالیت‌های غیرمولد ایجاد نشود و این مالیات به بخش تولید نرسد، تولید به صورت کامل به محاق می‌رود.

جهان صنعت: تیم اقتصادی دولت در خواب به سر می‌برد

یک روزنامه اقتصادی همسو با دولت اذعان کرد تیم اقتصادی دولت در وضعیت نابسامان اقتصادی، در حالت خواب به سر می‌برد.
روزنامه جهان صنعت می‌نویسد: بر اساس آنچه مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار به تازگی اعلام کرده، در خرداد ماه متوسط قیمت حدود ۷۱ درصد اقلام منتخب، فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار داشته‌اند و این امر منجر به ایجاد تورم جهشی خواهد شد. البته بی‌مسئولیتی و خواب تیم اقتصادی دولت مدت‌هاست که انتقاد صاحب‌نظران اقتصادی را به دنبال داشته، اما با این حال هیچ‌یک از دولتمردان حاضر به پذیرش نابسامانی‌های موجود در بازار و کم‌کاری خود نبودند. اما نه تنها آمار‌های دولتی خود گویای شرایط است بلکه صدای بلند و کلام صریح اقتصاددانان و کارشناسان برای ارائه تصویری شفاف و روشن از وضعیت اسفناک فعلی به دولت آینده، نشان می‌دهد که بحران فعلی بازار بسیار جدی است و می‌تواند معیشت مردم را با مشکل روبه‌رو کند.
در همین راستا مسعود نیلی (مشاور روحانی و دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی دولت) در دیداری که به تازگی به همراه سایر اقتصاددانان با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب داشت اعلام کرد که ما در آستانه شرایط تورمی شدید هستیم.
مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد در دو مورد از اقلام خوراکی منتخب، تغییرات بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.
احمدی کارشناس اقتصادی به جهان‌صنعت گفت: مدت‌هاست که همه کالا‌ها در افزایش قیمت با یکدیگر مسابقه می‌گذارند و حتی توزیع‌کنندگان و فروشندگان نیز با قیمت‌های دلخواه کالا‌ها را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. در همین حال رکود دامن اقتصاد را گرفته و چرخ کسب‌وکار به سختی می‌چرخد. در این میان کرونا نیز مزید بر علت شده است.
به گفته وی، متاسفانه وزارتخانه‌های اقتصادی کشور ما به خصوص وزارت صمت در خواب به سر می‌برند و کاری به شرایط بازار ندارند. در واقع به نظر می‌رسد که دولتمردان پشت بحث کرونا پنهان شده و اقتصاد را رها کرده‌اند.

بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره روحانی ۷ برابر شد

دولت روحانی، ناترازی کسری بودجه را به منفی ۳۵ درصد رسانده و آن را به قیمت ایجاد تورم، از بانک مرکزی تامین می‌کند.
روزنامه خراسان ضمن بررسی ناترازی شدید بودجه در دولت روحانی نوشت: دولت روحانی به اصلاحات ساختاری بی‌توجه بود. اصلاح ساختار بودجه، یکی از چالش‌هایی بود که اگرچه از مدت‌ها پیش هشدار کارشناسان را درپی داشت، اما در دوره دولت یازدهم و دوازدهم، ضرورت آن بیش از پیش احساس شد. کار به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب، (به رغم هشدار‌های قبلی (از دهه ۷۰) در خصوص رهایی کشور از وابستگی به درآمد نفت)، در سال‌های پایانی دولت دوازدهم نیز تاکیدات بیشتری بر اصلاح ساختار بودجه کردند. ایشان حتی در سال ۹۷ شخصا به موضوع اصلاح بودجه وارد شدند و ذیل بودجه سال ۹۸ مرقوم کردند: «این بودجه هیچ تناسبی با شرایط جنگ اقتصادی ندارد و قطعا باید اصلاح ساختار انجام شود.» با این حال، به نظر می‌رسد هم‌اینک این کارویژه نیز باید به فهرست اقدامات ناموفق یا انجام نشده در دولت روحانی اضافه کرد.
رشد سهم کسری از کل بودجه، بی‌توجهی به فرصت تحریم‌ها برای قطع وابستگی به نفت، پایین ماندن سهم درآمد‌های مالیاتی از بودجه، باقی ماندن معضل وابستگی صندوق‌های بازنشستگی و رشد قابل توجه بدهی‌های دولت به بانک مرکزی از جمله فاجعه‌هایی است که بودجه سالیانه به همراه آن‌ها به دولت سیزدهم تحویل می‌شود.
آمار‌های دولت یازدهم و دوازدهم نیز نشان می‌دهد که برای وابستگی دیرین بودجه به درآمد‌های نفتی، چاره‌ای اندیشیده نشد و این شاخص تنها به مدد تحریم‌های سفت و سخت آمریکا و آن هم برای یک سال توانست به زیر ۱۰ درصد برسد. اگر این یک سال را فاکتور بگیریم، رقم یاد شده، در بیشتر سال‌ها بیش از ۲۵ درصد بوده است. در شرایطی که در شرایط نرمال بودجه‌ای، قرار است صرفا درآمد‌های جاری دولت یعنی مالیات خرج هزینه‌های جاری شود، اما در سال‌های گذشته این شرایط برقرار نبوده و از درآمد فروش نفت برای جبران کسری تراز عملیاتی (یعنی پیش گرفتن هزینه‌های جاری از درآمد‌های جاری) استفاده شده است. کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم از اوضاع نامساعد شاخص‌ها در هشت سال گذشته حکایت دارد به طوری که نسبت کسری تراز عملیاتی به بودجه شیب تند افزایشی به خود گرفت و هم‌اینک به بیش از منفی ۳۵ درصد رسیده است.
در شرایطی که تهدید‌های تحریمی، واکنش سریع دولت نسبت به تحول نظام درآمدزایی خود از محل مالیات‌ها و استقرار پایه‌های عادلانه و دقیق‌تر مالیاتی (نظیر مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر عایدی سرمایه و...) را می‌طلبید، اما این کار نیز نشد.
در وانفسای تورم حاصل از پمپاژ نقدینگی بانک‌ها و کسری بودجه و سایه سنگین مدیریت ناکارآمد دولت بر صندوق‌های بازنشستگی، طبیعی است که تعهدات حتمی این صندوق‌ها به معضل بزرگی تبدیل شده است و این صندوق‌ها به کمک‌های دولت نیاز پیدا کنند. بر این اساس، یکی دیگر از معضلات بودجه یعنی سهم صندوق‌های بازنشستگی از بودجه در هشت سال گذشته پابرجا باقی ماند. طبق آمار، این صندوق‌ها در بودجه‌هایی که دولت روحانی تنظیم و اجرا کرد، بین ۱۰ تا ۱۸ درصد بودجه را به خود اختصاص دادند.
در مجموع و در نتیجه این کسری‌ها و اوضاع بودجه‌ای نامناسب نیز، دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی شد و بدهی (اسمی) دولت از بانک مرکزی به عنوان آخرین پناهگاه خطرناک دولت در مقابل کسری بودجه به بیش از هفت برابر افزایش یافت. براساس آخرین نماگر‌های اقتصادی سال ۱۳۹۹ بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی در سال گذشته با ۵۰ درصد رشد، به ۱۱۵ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

ایران: دلالان مرغ و تخم‌مرغ ماهی ۲ هزار میلیارد سود می‌برند (!)

روزنامه ایران در روز‌های پایانی دولت تصریح کرد، دلالان مرغ و تخم‌مرغ، ماهانه ۲ هزار میلیارد تومان سود می‌برند!
روزنامه رسمی دولت بی‌آنکه به علل کوتاهی دولتمردان درباره سوء استفاده دلالان بپردازد، نوشت: بر اساس یک حساب سرانگشتی روزانه حداقل ۶۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و ماهانه ۲ هزار و ۴۳ میلیارد تومان از بهم ریختگی بازار مرغ و تخم مرغ، به جیب دلالان و واسطه‌ها سرازیر می‌شود.
بر این اساس روزانه ۶ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود که مرغداران؛ مرغ زنده را با قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان (نهایت ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان) به کشتارگاه‌ها می‌فروشند و طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار باید مرغ با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مردم برسد، ولی این روز‌ها هر کیلو مرغ در بازار بیش از ۳۵ هزار تومان شده؛ این اتفاق یعنی روزانه ۶۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و ماهانه هزار و ۸۱۸ میلیارد تومان از مابه‌التفاوت قیمت مرغ دولتی و گرانفروشی، عاید دلالان می‌شود.
از طرفی روزانه ۳ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که به گفته فعالان این عرصه در هر شانه تخم مرغ برای سودجویان، در کمترین حالت ممکن سود ۵ هزار تومانی وجود دارد؛ لذا اگر هر شانه تخم‌مرغ ۲ کیلو در نظر گرفته شود، روزانه ۷/۵ میلیارد تومان و ماهانه ۲۲۵ میلیارد تومان پول حاصل از گرانفروشی به جیب بی‌سروته دلالان می‌رسد.
روزنامه ایران همچنین در گزارش دیگری، به استناد گزارش مرکز آمار نوشت: قیمت روغن در یک سال، ۱۰۹ درصد افزایش یافته است.
در بین اقلام مصرفی، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بالغ بر ۵۷ درصد گران شده است که در بین آن‌ها گروه روغن و چربی‌ها با ۱۰۹/۴ درصد در صدر قرار دارد. به گفته فعالان بازار، روغن در برخی ماه‌ها، افزایش قیمت قابل توجهی نسبت به قبل داشته و حتی افزایش ۱۳۰ درصدی قیمتی را هم در روز‌هایی ثبت کرده است. روغن از جمله کالا‌هایی است که واردات مواد اولیه آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت می‌گیرد، اما در میان کالا‌های خوراکی بیشترین افزایش قیمت را در یک سال دارد.
یادآور می‌شود روزنامه ایران پیش از این در گزارشی به بهانه ماجرای حذف کارت سوخت و احیای آن تصریح کرده بود که خسارت روزانه قاچاق سوخت (ناشی از حذف کارت سوخت) روزانه ۱۰۰ میلیارد تومان (۱۴۴ هزار میلیارد تومان ظرف ۴ سال) بوده است. نوع این گزارش‌ها حتی در ارگان‌های رسمی دولت در حالی منتشر می‌شود که بخشی از مدیران دولتمردان، صرفاً نقش تماشاچی در قبال تحولات منفی بازار را داشته‌اند؛ اگر دستور‌ها و سیاستگذاری‌های آن‌ها رأسا عامل بحران و نابسامانی نبوده باشد. 

********************

روزنامه وطن امروز**

دیدار جمعی از نمایندگان مجلس با رئیسی

عضو هیات‌رئیسه مجلس دیروز گفت: جمعی از نمایندگان فردا (امروز) با حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب دیدار می‌کنند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس گفت: جمعی از نمایندگان عصر سه‌شنبه با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب دیدار و گفتگو می‌کنند. وی افزود: در این دیدار که جمع کثیری از نمایندگان حضور خواهند داشت و احتمال دارد همه نمایندگان حضور پیدا کنند، روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس سخنرانی خواهند داشت و مطالب خود را پیرامون مسائل روز مطرح خواهند کرد. عضو هیأت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: این دیدار با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل روز کشور و نیز هر چه نزدیک‌تر شدن مجلس یازدهم با دولت سیزدهم برگزار می‌شود.

***

دشمنان از عملیات مرصاد عبرت بگیرند

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به مقاومت مردم در مقابل منافقین گفت: «عملیات مرصاد» نماد مقاومت و سربلندی ملت ایران است. سردار حسین سلامی پیش از ظهر دیروز در مراسم گرامیداشت سالروز عملیات مرصاد اظهار کرد: بسیار خرسندم امروز در جمع مردمی حضور دارم که به صفت جوانمردی و پهلوانی شهرت دارند؛ و مردمان استان کرمانشاه همانند طبیعت آن با طراوت و مانند کوهی سر به فلک کشیده استوارند. وی با هشدار به دشمنان ایران تصریح کرد: برای همه دشمنانی که پناهگاه مزدوران هستند و کلام و رفتارشان در جهت کمک به تضعیف ایران اسلامی است، می‌گویم از عملیات مرصاد درس عبرت بگیرند، زیرا تاریخ همواره تکرار می‌شود. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: گذشت زمان ملت ایران را تغییر نخواهد داد، بلکه مردمان این سرزمین را در دستیابی به اهداف خود مصمم‌تر، ریشه‌دارتر و مؤمن‌تر می‌کند. سردار سلامی خاطرنشان کرد: ملت ایران اتفاقات و فراز‌های گوناگونی را پشت سر گذاشته و با دشمنان خود مبارزه کرده و آن‌ها را شکست داده‌اند که وعده خداوند متعال است و تاریخ گواه این موضوع خواهد بود. وی اضافه کرد: مردم بصیر ایران، دوست را از دشمن تشخیص می‌دهند، زیرا دارای تجارب مختلفی در پهنه سرزمین اسلامی و ایرانند و فریب دروغ دشمنان را نخواهند خورد و آنان را رسوا می‌کنند. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به حضور دشمنان در کشور‌های منطقه تصریح کرد: دشمنان ایران در هر سرزمینی که حضور یافتند، چیزی جز فقر، ویرانی، آتش، ناامنی، تخریب، آوارگی مردم، هتک حرمت نوامیس، کشته شدن فرزندان در آغوش مادران و آتش تفرقه در اسلام نداشته‌اند. سردار سلامی بیان کرد: مبلغان سیاست‌های دشمنان دیگر هیچ جایگاهی در ذهن مردم ایران با وجود تلاش‌ها و دروغ‌پراکنی‌ها در رسانه‌ها ندارند و مردم ایران مشاهده کردند چگونه سرزمین سوریه توسط آنان تخریب شد.

***

آمریکا در وین به دنبال تحمیل «برجام پلاس» به ایران بود

رئیس فراکسیون دفاع و امنیت ملی مجلس گفت: در مذاکرات وین، آمریکا برای تعهد خودش برجام حداقلی و برای تعهدات ما، برجام پلاس و برجام موشکی و منطقه‌ای را در نظر داشت.
حجت‌الاسلام ذوالنور، نماینده مردم قم در نطق میان دستور خود گفت: آقای رئیس‌جمهور! از روز‌ها و ماه‌های اول تبلیغات انتخاباتی‌تان تا الان که پایان سلطه ۸ ساله زیاده‌خواهانه شما در قوه مجریه است، راهبرد فرافکنی را پیش گرفته‌اید. وی افزود: امروز هم ناتوانی و ناکامی‌های خودتان را گردن قانون اقدام راهبردی مجلس می‌اندازید. اعلام کردید دولت‌های یازدهم و دوازدهم وظایف خود را در بحث تحریم‌ها انجام داده‌اند. اعلام کردید اگر مصوبه مجلس نبود، اسفندماه تحریم‌ها برداشته می‌شد. اعلام کردید اگر به عراقچی اختیار بدهند فردا نه! امروز تحریم‌ها را برمی‌دارد. آقای رئیس‌جمهور! اعلام کردید آمریکا توبه کرده، با چه زبانی بگوید که توبه کرده‌ام، ولی آنچه به مردم نگفتید را من اشاره می‌کنم. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور! می‌دانید بنده از جزئیات مطالب موافقتنامه وین آگاه هستم و این مطالب را می‌گویم. به مردم نگفتید آمریکا به برجام بازنمی‌گردد، بلکه به بخشی از برجام ۱۳۹۴ بازمی‌گردد. ۵۱۷ مورد از تحریم‌ها را رفع نمی‌کند و امکان راستی‌آزمایی نمی‌دهد. در متن مذاکرات به توافق رسیدیم که یک روز بلند (به دلیل اختلاف افق) یا ۴۸ ساعت فرصت راستی‌آزمایی می‌دهد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: آقای رئیس‌جمهور! به مردم نگفتید آمریکا حاضر نیست محتوای برجام ۱۳۹۴ را بپذیرد و تحریم تسلیحاتی را که ۵ سال و ۸ سال پایان آن است، بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ لغو کند. آقای رئیس‌جمهور! به مردم نگفتید آمریکا برای تعهد خودش برجام حداقلی و برای تعهدات ما، برجام پلاس و برجام موشکی و منطقه‌ای را در مذاکرات وین آورده است.

***

تشکیل پرونده ویژه برای خوزستان در کمیسیون اصل ۹۰

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در توئیتی از تشکیل پرونده‌ای برای مشکلات خوزستان در این کمیسیون خبر داد. حسن شجاعی علی‌آبادی نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در توئیتی نوشت: خوزستان پاره تن ایران و رنج مردم عزیز و وفادار خوزستان، رنج ما است. اولویت فعلی تسکین و حل مشکل توسط دستگاه‌های اجرایی است، اما پرونده‌ای برای خوزستان تشکیل شده، بزودی مسؤولان مربوط به ‎کمیسیون اصل ۹۰ احضار خواهند شد و با مقصران برخورد خواهیم کرد.

********************

روزنامه خراسان**

هشدارتوانیردرباره ورود گسترده ماینر‌های غیرمجاز از چین

فارس- مدیر عامل توانیر درباره ورود گسترده دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز از چین به کشور به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هشدار داد. در نامه متولی زاده به مویدی خرم آبادی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است: با عنایت به این که دولت چین در حال اعمال سیاست‌های بسیار سخت گیرانه جهت ممنوعیت استخراج رمز ارز‌ها در این کشور است، این امر باعث خروج اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌های استخراج رمز ارز از آن کشور خواهد شد که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت استخراج رمز ارز‌ها در کل دنیا را به خود اختصاص داده است. از آن جایی که حامل‌های انرژی در ایران به صورت یارانه‌ای و ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود، احتمال ورود تعداد زیادی از دستگاه‌های مذکور از چین به کشورمان از طریق مبادی غیررسمی در هفته‌های پیش رو بسیار بالا ارزیابی می‌شود.

پرش مرغ در تهران به سکوی ۴۰ هزار تومان!

ایسنا- مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌های (تهران) به ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان رسیده و عرضه مرغ تنظیم بازار محدود به میادین میوه و تره بار و برخی از خرده فروشی‌ها شده است.

دلار کانال عوض کرد

خراسان- نرخ دلار در بازار آزاد تا بعد از ظهر دیروز، با بیش از ۲۹۰ تومان افزایش، وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد. همزمان هر قطعه سکه نیز با رشد بیش از ۱۷۰ هزار تومان، بیش از ۱۰ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان قیمت خورد. روزنامه دنیای اقتصاد دیروز در بیان خیز اخیر قیمت دلار نوشت: به گفته فعالان بازار، ناامیدی معامله‌گران از احیای توافق هسته‌ای در دولت دوازدهم مهم‌ترین عاملی بوده که جهت انتظارات معامله‌گران بازار را تحت تاثیر قرار داده است. در کنار این، اخباری شنیده می‌شود که در صورت خروج ایران از مذاکرات هسته‌ای، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه صنعت نفت ایران اعمال خواهد کرد.

********************

روزنامه ایران**

قطعی برق پاساژ علاءالدین
دلیل تجمع دیروز خیابان جمهوری تهران

خبر اول اینکه، در پی برگزاری تجمع اعتراضی صبح دیروز در خیابان جمهوری تهران معاون امنیتی استانداری تهران دلیل تجمع را اعتراض برخی شهروندان نسبت به قطعی برق پاساژ علاءالدین اعلام کرد. به گزارش ایلنا، حمیدرضا گودرزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی این تجمعات را به طرح مجلس مبنی بر صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ارتباط دادند، عنوان کرد: خیر، برق پاساژ علاءالدین به دلایلی قطع شد که یک ساعت بعد هم وصل شد، من هم گروهی را برای بررسی موضوع اعزام کردم که ببینند چرا این اتفاق افتاده است.

محمد صدر: روحانی یک حزب قوی ایجاد کند

خبر دیگر اینکه، در روز‌های پایانی عمر دولت دوازدهم و در حالی که مشخص نیست حسن روحانی رئیس‌جمهوری پس از پایان دوره مسئولیتش چه برنامه مشخصی برای حضور در عرصه سیاست کشور دارد، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به او پیشنهاد کرد که پایه‌گذار یک تشکل حزبی جدید و قدرتمند باشد یا در چهارچوب حزب «اعتدال و توسعه» به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بپردازد و در انتخابات‌های آینده کشور مؤثر واقع شود. به گزارش خبرآنلاین، محمد صدر در توضیح چرایی این پیشنهاد با بیان این امیدواری که روزی در ایران تحزب به امری جدی تبدیل شود، گفت: «از آنجایی که در قانون اساسی ما به حزب توجه شده و هم قانون فعالیت احزاب را داریم و هم اینکه دموکراسی بدون حزب معنی ندارد خوب است که از این به بعد آقای روحانی به طرف فعالیت در حزب بروند و حزبی که دارند را تقویت کنند.» صدر در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان انتظار داشت روحانی در آینده نقشی مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایفا کند، گفت: به هرحال ایشان ۸ سال رئیس‌جمهوری بودند و حزب اعتدال و توسعه را هم دارند یعنی حداقل با تقویت آن حزب خودشان می‌توانند در صحنه سیاسی و اجتماعی نقش ایفا کنند. او همچنین در پیش‌بینی از نحوه استفاده دولت ابراهیم رئیسی از تجربه روحانی و یارانش، با بیان اینکه طبیعتاً برخی کار‌ها اینگونه نیست که با رفتن یک دولت و آمدن یک دولت جدید قطع شود و مسائلی همچون اقتصاد، سیاست، واکسیناسیون و... هم همین طور است، افزود: حتماً برنامه‌هایی که در گذشته انجام شده و طرح‌های ملی و استانی که بوده در دولت آینده نیز دنبال می‌شود.

عراق معاهده الجزایر را به رسمیت نمی‌شناسد

دست آخر اینکه، وزیر منابع آبی عراق با اذعان به اینکه طرف عراقی هنوز توافق امضا شده بین دو کشور ایران و عراق در سال ۱۹۷۵ معروف به «معاهده الجزایر» را به رسمیت نمی‌شناسد گفت که بغداد از این موضوع بیشتر خسارت می‌بیند بنابراین چاره‌ای جز اجرای مفاد آن ندارد. به گزارش ایرنا، «مهدی الحمدانی» با اشاره به مشکلات ناشی از بی‌آبی در مناطق جنوب عراق و هم مرز ایران و با بیان اینکه به‌صورت عملی امکان جاری کردن آب‌ها از ایران به سوی عراق وجود ندارد، زیرا این نیازمند راه حل‌هایی مانند محاصره آب است تا آب به مجرا‌های اصلی خود بازگردد، گفت: «ایران قول نشستی با طرف عراقی برای بررسی مشکل داده است و اصرار دارد که پروتکل خاص آب‌ها در توافق ۱۹۷۵ به اجرا گذاشته شود، اما عراق زیر بار اعتراف به آن توافق نمی‌رود. ما معتقدیم که برای عراقی‌ها اجرای بند‌های این توافق بهتر است یا اینکه تصمیمی سیاسی از سوی دولت یا پارلمان عراق مبنی بر به رسمیت شناختن این توافق، گرفته تا مشکل آب حل شود. ما خواهش می‌کنیم به این توافق اعتراف کنید.»

********************

روزنامه شرق**

رئیس اتحادیه هتل‌داران سفیر اسرائیل در امارات

وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که امیر حایک، رئیس اتحادیه هتل‌داران و رئیس اتحادیه صاحبان صنایع اسرائیل، به‌عنوان سفیر اسرائیل در ابوظبی منصوب شده است. حایک جانشین ایتان نائیه، دیپلمات اسرائیلی، می‌شود که به مدت شش‌ماه کاردار سفارت اسرائیل در امارات بود و برای افتتاح این سفارتخانه فعالیت کرد.

کاهش محدوده مجاز ماهیگیری در غزه

مقامات اسرائیلی از تصمیم خود مبنی بر کاهش مسافت مجاز ماهیگیری در نوار غزه به بهانه ارسال بالون‌های آتش‌زا از این باریکه به سمت اراضی اشغالی خبر دادند. در این بیانیه آمده است، این تصمیم فورا وارد مرحله اجرائی خواهد شد و تا اطلاع ثانوی قابل اجراست و این تصمیم پس از پرتاب بالون‌های حامل مواد آتش‌زا از نوار غزه گرفته شده است.

برگزاری دور جدید مذاکره با طالبان

شبکه خبری طلوع‌نیوز افغانستان به نقل از منابع نزدیک به تیم‌های مذاکره‌کننده گزارش داد، انتظار می‌رود دور بعدی با تمرکز بر تلاش‌ها برای ایجاد چارچوب برای مذاکرات صلح، در سایه خروج نیرو‌های خارجی که قرار است پایان آگوست تکمیل شود، برگزار شود.

دیدار بایدن با نمایندگان جامعه اطلاعاتی

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است امروز با نمایندگان جامعه اطلاعاتی این کشور به‌منظور بحث درباره مسئله امنیت ملی دیدار داشته باشد.

اصلاحات احتمالی در کابینه مصر

مصطفی المدبولی، نخست‌وزیر مصر قبل از عید قربان مذاکرات برای اصلاح دولتش را با برگزاری نشست با افرادی که برای مناصب وزارتی نامزد شده‌اند، آغاز کرد.

واکنش مراکش به جاسوسی از مکرون

سفیر مراکش در فرانسه در جریان گفتگو با روزنامه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش» تأکید کرد مراکش از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و همچنین نخست‌وزیر سابق یا اعضای دولت کنونی جاسوسی نکرده است.

برنامه کویت برای ایجاد شهر‌های لجستیک

یوسف عبدالله الناصر الصباح، مدیرکل سازمان بنادر کویت اعلام کرد که قصد دارد شهر‌های لجستیکی را در زمین‌هایی که اخیرا با احکام دادگاه به نفع این سازمان مصادره شده‌اند، ایجاد کند.

نظر چین درباره سرمنشأ ویروس سیاسی

وانگ یی، وزیر خارجه چین در جریان دیدار با رسانه‌ها به همراهی «پکا هاویستو»، همتای فنلاندی خود در پاسخ به اینکه دیدگاه پکن درخصوص تعدادی از کشور‌ها که به دنبال رهگیری منشأ کرونا به‌عنوان بهانه‌ای برای حمله و بی‌اعتبار کردن چین هستند، چیست، گفت: نه‌تن‌ها باید منشأ این ویروس را ردگیری کرد بلکه باید منشأ ویروس سیاسی را هم پیدا کرد.

احتمال بازگشت جریان صدر به انتخابات

در‌حالی‌که رهبر جریان صدر عراق اعلام کرده این جریان در انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق شرکت نخواهد کرد، برخی از منابع احتمال می‌دهند او از این تصمیم خود بازگردد و در انتخابات شرکت کند.

ادعای جدید پوتین

رئیس‌جمهوری روسیه تأکید کرد نیروی دریایی این کشور قادر به تشخیص هر دشمنی و دست‌زدن به «حمله‌ای غیرقابل پیشگیری» در صورت لزوم است. این سخنان ولادیمیر پوتین چند هفته بعد از آن مطرح می‌شود که یک کشتی جنگی بریتانیا با عبور از نزدیکی شبه‌جزیره کریمه باعث خشم مسکو شد.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات