صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۸۸۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۳ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) امروز آمریکا و غرب ضعیف‌تر از قبل شده و با وجود تلاش و هزینه زیاد، بُرد سیاست‌های آن‌ها در منطقه ما ازجمله در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین بسیار کم شده است. (۲۸/۰۴/۱۴۰۱) www.basirat.ir

حرف روز              

ابتکار عمل یا خط تخریب!

رهبر معظم انقلاب 28 تیرماه در دیدار با پوتین در خصوص حوادث اوکراین فرمودند: «جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به‌هیچ‌وجه خرسند نمی‌شود؛ اما در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد». چند روزی است این جمله در رسانه‌های متحدالمواضع بیرونی و داخلی معاند، مخالف و منتقد نظام جمهوری اسلامی به‌ویژه در قالب توئیت و اظهارنظر سیاسی و تحلیلی به‌شدت بازتاب داده می‌شود. لب بیان و مثلاً نگرانی آن‌ها از توجیه‌پذیر شدن هر نوع تجاوزگری ازجمله حمله آمریکا به افغانستان، عراق و سوریه، رژیم صهیونیستی به فلسطین و عربستان به یمن است.

نکات تحلیلی: 1- در فهرست نگران‌ساز توئیت‌‌بازان سیاست‌پیشه آیا در مخیله مردم افغانستان و عراق و سوریه، حمله به آمریکا می‌گنجید؟ تجاوز مردم فلسطین و یمن به اسرائیل غاصب و عربستان چطور؟ پس ساحت بحث مهم است. موضوع سلطه گری و توسعه ناتو است، نه مظلومیت اوکراین. 2- این گروه یا کمترین بینشی از حوزه سیاست بین‌الملل و تحولات آن ندارد و یا به‌شدت نگران کم‌رنگ شدن نقش آمریکا و اروپا در پارادایم تغییر جهانی است! البته این‌ها در مقابل مبدع تئوری‌هایی مثل تهاجم پیش‌دستانه به عراق و ... ، معمولاً یا ساکت هستند یا طرف آمریکا را می‌گیرند! 3- در نظر این‌ها، آیا اوکراین مظلوم است یا عامدانه و آگاهانه با هدف شراکت در کیک قدرت جهانی در بازی آمریکا و اروپا قرار گرفته است؟ نوع نگاه به این مسئله، بسیار تعیین‌کننده و جهت‌بخش است. 4- بازی نقد و تخریب رهبری دستور کار این روزهای مقامات و رسانه‌های بیرونی و اردوگاه اصلاحات رادیکال و شبه جریان‌های آب به آسیاب دشمن‌ریزِ به اصطلاح عدالت‌خواه و انحرافی است، بهتر می‌تواند توجیه‌گر آشفتگی این اردوگاه از بکار بردن واژه ابتکار عمل حمله به اوکراینی باشد که هشدارها و نگرانی‌های بیش از دو دهه‌ای روسیه برای پل ناتو نشدن را جدی نگرفت؛ و الا ابراز موضع حکیمانه رهبری که مبتنی بر پاره‌ای اطلاعات موثق از میدان بوده و فهم منحصربه‌فرد ایشان از ژرفای تحولات هندسه نظم بین‌المللی را می‌رساند، نکته نامتعارفی نیست.

نکته پایانی: خط نقد و تخریب ارکان و اضلاع بنیادین سه‌گانه ایده، ساختار و ساحت کارگزاری نظام جمهوری اسلامی که این روزها گل درشت در دستور کار دشمنان و مواضع وابستگان داخلی آن‌ها در جنگ شناختی و روایت‌سازی از واقعیت‌ها قرار دارد، با راهبرد تحول در مفهوم براندازی و توسل به براندازی نرم و بدون اسلحه امثال تاج‌زاده پشتیبانی می‌شود؛ وی در آخرین توئیتش خط «ضرورت پاسخ‌گو کردن رهبری» را برای ناامن‌سازی محیط دشوار زندگی مردم صادر کرد. با تبیین درست، مردم خود این خط را پاک می‌کنند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                        

بایدن چی فکر می‌کرد، چی شد؟!

سفر بایدن به منطقه به اذعان بسیاری از تحلیلگران، شکست کاملاً استراتژیک برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بود؛ زیرا نتیجه خاصی از آن بیرون نیامد. در مقابل، نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه یک نشست مثبت همراه با دستاوردهای ملموس بوده است که همچنان رسانه‌های جهان درباره آن سخن می‌گویند.

گزاره‌های خبری: 1- روزنامه واشنگتن‌تایمز در مطلبی نوشت: «زمانی که جو بایدن راهی سفر به اسرائیل و عربستان شد، امید زیادی برای پیشرفت در دو زمینه کلیدی وجود داشت؛ حیاتی‌ترین هدف احتمالی این سفر، کمک به ایجاد یک اتحاد امنیتی منطقه‌ای در مواجهه با تهدید فزاینده هسته‌ای ایران بود. دومین هدف نیز التماس به سعودی‌ها برای افزایش تولید نفت بود تا بایدن بتواند بخشی از مشکل انرژی که در داخل کشور ایجاد کرده بود را حل کند. او در هر دو مورد به‌شدت شکست خورد». 2- نشریه دیلی سیگنال نیز در مقاله خود با اشاره به اینکه سفر پوتین به تهران در تلافی سفر بایدن به منطقه بود، نوشت: «پوتین ممکن است حمایت نظامی آمریکا از اوکراین را با تقویت روابط نظامی خود با ایران تلافی کند».

گزاره‌های تحلیلی: 1- اکثر تحلیل گران بر این اعتقادند که سفر بایدن به منطقه دستاورد خاصی نداشت؛ نه در تشکیل ائتلاف علیه ایران و نه در راضی کردن عربستان به افزایش تولید نفت؛ به‌گونه‌ای که در همان مقطع سفر بایدن، عربستان اعلام کرد که آماده توسعه همکاری‌های بیشتری با ایران است. اردن نیز اخیراً اعلام کرد خواهان بهبود روابط با ایران است. ملک عبدالله دوم پادشاه اردن گفته است: «ما خواهان تنش در منطقه نیستیم، همه کشورها خواهان روابط خوب با تهران بر اساس احترام متقابل، حسن هم‌جواری، احترام به حاکمیت کشورها و عدم‌مداخله هستند». در کنار این مسئله، عربستان در بحث افزایش تولید نفت نیز به صورت تلویحی به آمریکا در بحث افزایش تولید جواب منفی داد و اعلام کرد که نهایتاً ۱۵۰ هزار بشکه توانایی افزایش ظرفیت تولید را دارد! 2- در مقابل شکست نقشه جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، نشستی سه‌جانبه بین ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزار شد که نتایج آن مثبت بود. اگرچه این نشست در قالب نشسته‌ای آستانه برای بررسی وضعیت کشور سوریه بود، اما دوجانبه و سه‌جانبه در حوزه همکاری‌های فی‌مابین نیز در دستور کار سران سه کشور قرار گرفت که مهم‌ترین آن تشکیل ائتلاف سه‌گانه در حوزه اقتصادی بود. این مسائل نشان می‌دهد که جبهه‌بندی‌های جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری است که محور آن‌ها دیگر آمریکا نیست؛ زیرا بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که ائتلاف با آمریکا اولاً هزینه‌زا و ثانیاً غیرعملی است؛ زیرا آمریکا همواره سعی در حفظ سلطه و منافع خود بر کشورها و افزایش نقش رژیم صهیونیستی در این ائتلاف‌ها را دارد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                            

هدف جاسوسان موساد چه بود؟

دو روز پیش وزارت اطلاعات اعلام کرد شبکه‌ای از عوامل موساد که برای انجام عملیات تروریستی وارد کشور شده بودند را بازداشت کرده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد عناصر عملیاتی این شبکه ماه‌ها قبل برای اجرای چنین عملیاتی در یک کشور آفریقایی آموزش‌های لازم را دیده بودند و چندین بار عملیات مورد نظر را به صورت شبیه‌سازی اجرا کرده بودند. شنیده می‌شود ضربه به این شبکه یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های سیستم امنیتی کشور بوده است. هدف جاسوسان موساد منفجر کردن یکی از مراکز حساس امنیتی- نظامی در اصفهان بود. شبکه فوق به‌وسیله ارتباط با عناصر نفوذی، درون مجموعه مواد منفجره موردنیاز را هم کار گذاشته بودند؛ اما چند ساعت مانده به انفجار و تکمیل عملیات، بازداشت شدند.

▼ اخبار

هشدار مقام سابق رژیم صهیونیستی درباره آینده این رژیم

به گزارش روزنامه رأی الیوم؛ «آوی گیل» مدیرکل سابق وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و کارشناس و تحلیل‌گر در موسسه سیاست عمومی یهود، درباره پیامد‌های خطرناک ضعف تشکیلات رسمی فلسطین برای آینده «اسرائیل» هشدار داد و تأکید کرد، این امر می‌تواند به عقوبتی کشنده و مرگبار برای آینده رژیم صهیونیستی منجر شود. این مقام وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه عبری زبان «معاریو» اعلام کرد، واقعیت سیاسی یک تناقض جالبی را آشکار می‌کند؛ قدرت و توانمندی ایران که رژیم صهیونیستی از آن هراس و وحشت دارد، منجر به تقویت و تحکیم روابط این رژیم با چند کشور عربی شده است. به موازات آن، ضعف دولت رسمی و تشکیلات خودگردان فلسطین که بسیاری از صهیونیست‌ها آن را دستاوردی مبارک می‌دانند، یک علامت سؤال درباره ماهیت یهودیت رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند. به اعتقاد این تحلیلگر، تصویر وضع و بافت جمعیتی در شهر قدس گویا‌ترین واقعیت درباره دوگانگی قومیتی است که رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند و این واقعیت (به باور آوی گیل) برای سیلی زدن به این رژیم در روزی که اعراب فلسطینی ساکن قدس تصمیم به شرکت در انتخابات شهرداری‌ها بگیرند، کافی است. این مقام سابق وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تأکید کرد: «در آن صورت اسرائیل به دولتی با دوگانگی قومیتی تبدیل خواهد شد که نماد‌های یهودی جایگاه خود را از دست خواهند داد».

استدلال‌های عام استاد حوزه در دفاع از حجاب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد قرائتی، مفسر قرآن کریم و رئیس ستاد اقامه نماز، در نامه‌ای به دختران ایران اسلامی نوشت: «خواهرم و دخترم! آیا تاکنون به این سؤالات فکر کرده‌اید: 1- چرا دشمنان اسباب پیشرفت‌‏های علمی را از ما بخل و نسبت به آنچه دختران و پسران ما را منحرف می‌سازد، بخشش می‌کنند؟ 2- در دفاع از میهن، مادران محجبه فرزندان خود را به جبهه فرستادند یا زنان بی‌‏حجاب؟ 3- اگر امروز به کشور عزیز ما هجومی شود، مردان و زنان باایمان ایستادگی می‌کنند یا عناصر سست‏ ایمان؟ 4- در همه جوامع بشری، آزار دختران عفیف و پوشیده بیشتر است یا دختران رها و لاابالی؟ 5- اگر برادر شما بنای ازدواج داشته باشد و شما را وکیل خود کند، شما دختری را انتخاب می‌کنید که هر روز خود را در معرض نگاه جوانان هرزه قرار داده یا کسی که عفاف و حجاب او کامل‏تر و از چشم هوس‌بازان‏ به دور بوده است؟ 6- آمار طلاق، افت تحصیلی، افسردگی و اضطراب، امراض روانی و مقاربتی، سقط‌جنین، فرار از خانه، اسراف و تجمل‏گرایی، گناه و بی‌بندوباری در میان دختران پاک و عفیف بیشتر است یا دختران رها و لاابالی؟ خواهرم و دخترم، حجاب از ضروریات دین است و شما بحمدالله فرزند اسلام هستید. امروز هزاران دختر تحصیل‌کرده با حجاب کامل به عالی‏ترین درجات علمی رسیده‌اند و با حضور خود در عرصه‌های علمی، سیاسی و اقتصادی، نشان داده‌اند که حجاب مانع فعالیت‌های اجتماعی و رشد و پیشرفت نیست».

ادعای جدید وحید اشتری نیز تکذیب شد

«مهدی فضائلی» معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب نوشت: «دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای هیچ شکایت یا حتی ادعایی در خصوص آنچه این روزها متوجه یک فعال رسانه‌ای شده است، نداشته و ندارد و مبنا قرار دادن چنین مواردی را برای صدور حکم، نوعی کج‌سلیقگی می‌داند». وحید اشتری از کاربران موسوم به «جنبش عدالت‌خواه»، اولین بازتاب‌دهنده سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه بود که اخیراً حکم تعزیر دوساله گرفته است. او پیش‌ازاین، حکم قضایی‌اش را نتیجه اقدام در خصوص سیسمونی گیت و شکایت قالیباف بیان کرده بود ولی در توییت جدیدش گفته، در حکمش، تمسخر تیتر یک سایت رهبر معظم انقلاب نیز موجود است!

اخبار کوتاه

نماینده مجلس: تورم 1402 حتی بدون برجام کاهش می‌یابد/ «امیرآبادی فراهانی»، نماینده قم گفت: «دولت قانونی را که مجلس تصویب کرده، به اجرا گذاشته است، دست دولت هم درد نکند چون آینده خوبی در انتظار اقتصاد کشور است. با این برنامه اقتصادی که دولت پیش گرفته، حتی اگر برجام هم شکل نگیرد، نرخ تورم سال آینده به ۳۰ درصد و در سال ۱۴۰۳ به ۱۲ درصد خواهد رسید. دولت ۶۰۰ هزار میلیارد ریال از محل هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی کرد که رشد هشت‌درصدی اقتصاد را انجام دهد، نهایتاً تا آذر یا دی‌ماه سال جاری سختی‌ها ادامه دارد، ولی شرایط اقتصادی خوبی را تجربه خواهیم کرد».

کشف ۴ هزار قبضه سلاح در یک سال!/ سردار گودرزی فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت: «مرزبانان طی یک سال گذشته هزار و ۱۴۸ قاچاقچی مسلح که برای رساندن کالاهای قاچاق، قصد ورود به کشور را داشتند، دستگیر کردند. کشف بیش از چهار هزار قبضه سلاح و مهمات در مرزهای کشور از اقدامات مرزبانی در برخورد با قاچاقچیان بوده است». گفتنی است، آمار کشفیات نیروهای مسلح از سلاح و مهمات در مرزها طی یک سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است که از تلاش دشمن برای برهم زدن امنیت کشور حکایت دارد.

رکوردشکنی قابل تحقق در صادرات نفتی و غیرنفتی/ پس از دو سال سقوط شدید درآمدهای نفتی، این میزان در سال 1400 بهبود قابل‌توجهی یافت و حدود 84 درصد نسبت به سال 99 افزایش پیدا کرد. بااین‌حال، درآمدهای نفتی هنوز با ارقام سال 97 فاصله حدود 18 میلیارد دلاری دارد. همچنین بررسی روند صادرات غیرنفتی، از رسیدن این رقم به بالاترین میزان از سال 97 حکایت دارد. به نظر می‌رسد در صورت تداوم رشد صادرات نفت و نیز صادرات غیرنفتی، رکوردشکنی کل صادرات نسبت به بازه پنج‌ساله دور از دسترس نباشد.

برگزاری سی‌امین همایش معاونت سیاسی با موضوع «جوان‌سازی جمعیت»/ همایش «جوان‌سازی جمعیت» با حضور هادیان سیاسی، مربیان طرح صادقین، روحانیون و فرهنگیاران، فردا (سه‌شنبه، ۵ مردادماه) برگزار خواهد شد. هدف از این همایش، شناسایی راهکارها، ظرفیت‌ها و روش‌های ترغیب و ترویج جوانان به ازدواج و فرزندآوری است.

پیش ثبت‌نام برای زائران اربعین تمدید شد/ ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «مهلت پیش ثبت‌نام برای زائران اربعین حسینی تا تاریخ ۱۷ مرداد تمدید شد».

مشتری جدید نفت ایران!/ وزارت دارایی دولت موقت طالبان روز شنبه از امضای قرارداد خرید نفت از ایران خبر داد. بنا بر اعلام این وزارتخانه، قرارداد خرید ٣۵٠ هزار تن نفت از ایران به‌منظور کاهش قیمت مواد سوختی در افغانستان امضا شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات