صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۸۸۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۴ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) دانش‌آموز ما بایستی با احساس هویت ملّی رشد کند و تربیت پیدا کند. وقتی یک جوان احساس هویت کرد، از انحراف، از خیانت، از سستی و تنبلی پرهیز خواهد کرد. احساسات هست، غرایز هست، شیطانِ هوای نفس ما هست؛ از بیرون هم ده‌ها دست ما را به این سمت و آن سمت می‌کشد؛ آن چیزی که نمی‌گذارد ما منحرف بشویم، احساس هویت ما است. (۱۹/۰۲/۱۳۹۷) www.basirat.ir

حرف روز                      

کانون جهاد در محرم

جمعه‌شب پیش رو شب اول محرم از راه مي‌رسد و بار ديگر خيمه عزاي حسيني در سرزمین‌هایی که عشق حسيني در قلب مردمان آن می‌تپد، برپا خواهد شد. در اين ميان يکي از مهم‌ترین مسائل، آن چيزي است که جهت‌گیری کلي اين محافل مذهبي و هيئات عزاداري را تعيين مي‌کند.

نکات تحلیلی: 1- هيئت آن اجتماعي مردمي است که با محوريت توجه به مکتب اهل‌بیت(ع) و محبت و مودت ايشان شکل گرفته است. اين مجموعه مردم‌نهاد، در مراحل مختلف تاريخ تشيع، ظهور و بروز مختلفي داشته است. روزگاري پرچم‌دار احياء نام اهل‌بیت(ع) بوده است، روزگاري به سنگري براي مقابله با تهاجم اجنبي بدل شده است و زمانه‌اي پايگاه مبارزه با طاغوت و مجاهدت براي تشکيل حکومت اسلامي قرار گرفته است. امروز رهبر معظم انقلاب هيئت را «کانون جهاد» و «محل جهاد تببين» معرفي کرده‌اند و از آن خواسته‌اند که مبتني بر سيره اهل‌بیت به روشنگري و بصيرت افزايي در جنگ روايت‌ها بپردازد. مبتني بر منطق رهبري، امروز ما بايد از هيئت خودمان سؤال کنيم که ما در اين جنگ بي‌اماني که بين حق و باطل وجود دارد و جنگي که بين روايت دروغ و حقيقت وجود دارد، چه نقشي را بر عهده گرفته‌ایم. 2- در سال‌هاي اخير جريان‌هايي انحرافي تلاش کرده‌اند تا هيئات مذهبي را از روح و جوهره انقلابي خود جدا سازند. اين جريان که توسط حکيم فرزانه انقلاب اسلامي به جريان «تشيع انگليسي» شهرت يافته است، الگويي از هيئت‌داري را ارائه مي‌کند که مي‌توان آن را «هيئت سکولار» ناميد. در هيئت سکولار، قرائتي از مکتب اهل‌بیت(ع) ارائه مي‌گردد که در آن نسبتي بين اسلام و سياست وجود ندارد؛ خوانشي انحرافی که به جدايي از اردوگاه اسلام ناب ختم خواهد شد! در اين رويکرد هيئت در خدمت انقلاب اسلامي نيست و تلاش دارد تا مرزهايي براي فعاليت خود و ارزش‌هاي انقلابي ملت تعريف نمايد. تربيت يافتگان اين مکتب هرچند به‌ظاهر براي اهل‌بیت(ع) گريه مي‌کنند، اما نسبتي با مکتب و مرام و سيره اهل‌بیت(ع) ندارند و طبیعتاً نقشي در جهاد تبيين در ميدان جنگ روایت‌ها نیز ندارند؛ حتي برعکس به نحوي در خدمت اردوگاه خط تحريف نيز قرار مي‌گيرند! 3- هيئت انقلابي امروز تريبون دفاع از اسلام علوي است و اعضاي آن ميدان‌داران جهاد تبيين و روشنگري هستند؛ اهل بصيرتي که دشمن را مي‌شناساند، شگردهاي جنگ تحريف را شناسايي مي‌کند، راهکارهاي مقابله با آن را تدبير و اتخاذ مي‌کند و هنرمندانه تلاش مي‌کند تا همه سناريوهاي دشمن را يکي پس از ديگري خنثي نمايد و اجازه ندهد که جنگ ادراکي دشمن در وارونه جلوه دادن حقايق، در ذهن مردم اثرگذار باشد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز              

راهکارهای اثربخش در تحقق سیاست‌های جمعیتی

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دیروز (۳ مردادماه) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، خطاب به رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد که نسبت به نظارت بر اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و به‌طورکلی تمام قوانین مربوط به تعالی نهاد خانواده، تسهیل امر ازدواج و مسکن، اهتمام داشته باشد و نحوه اجرایی شدن این قوانین را مورد نظارت جدی قرار دهد.

گزاره‌های خبری: یکی از شاخص‌های مهم و قدرت آفرینی که هر کشور با آن سروکار دارد، نسبت شمار جوانان به سالخورده‌ها است. 1- از سال ۱۳۷۴ تاکنون، نرخ رشد جمعیت به طور معمول کاهشی بوده و امسال به عدد 0.71 درصد رسیده است. پیش‌بینی‌های آماری سایت روندهای کلان (macrotrends) نشان می‌دهد؛ با این روند، در سال ۱۴۳۲ هجری شمسی، نرخ رشد جمعیت ایران منفی خواهد شد. 2- بر اساس سایت اطلاعات سلامت (healthdata)، در سال ۱۹۹۰ میلادی (۱۳۶۹ هجری شمسی) جمعیت ۱ تا ۱۶ ساله‌ها که جامعه کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهد، حدود ۱۲ میلیون نفر بوده است. درحالی‌که این عدد در سال ۱۳۹۸ به حدود ۹ و نیم میلیون کاهش یافته است. 3- بر اساس اطلاعات بانک داده‌های جهانی، در سال ۱۳۶۹، نرخ باروری به ازای هر خانم 4.3 فرزند بود که این عدد در سال ۱۳۷۹ به 2.1 فرزند رسیده است. کمترین مقدار باروری هر خانم در طول ۷۰ سال گذشته 1.8 است که مربوط به اواسط دهه ۸۰ است. با تغییر سیاست‌های جمعیتی و فروکش کردن کرونا، در سال‌های اخیر این عدد افزایش یافته و به حدود 2.1 رسیده است و می‌توان امیدوار بود با اصلاح قوانین و در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای فرزندآوری، روند افزایش ادامه‌دار باشد. 4- از سال ۹۲ به مدت ۸ سال، موضوع جمعیت به‌عنوان یک عنوان کاری نه چندان جدی در کارتابل مجلس و دولت قرار داشت. بااین‌وجود، در سال گذشته مجلس انقلابی قانون جوانی جمعیت را تصویب و قوانین ضدجمعیتی قبلی را لغو کرد. در این قانون مشوق‌های بسیاری لحاظ شده است، شامل: حمایت‌های جامع و مستمر برای تسهیل ازدواج به هنگام، تشکیل و تحکیم خانواده؛ ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان متأهل؛ گسترش کمی و کیفی بیمه‌ها و نظام تأمین اجتماعی؛ تدبیر و اصلاح قوانین کسب‌وکار جهت امکان‌پذیری بیشتر و تقویت ترکیب شغل و فرزندآوری و امور خانه برای زنان؛ اقتضاء شرایط اقتصادی کشور مبنی بر ارائه حمایت‌های مادی و معنوی جهت ایجاد احساس امنیت اقتصادی و اجتماعی در ذهن و رفتار خانواده‌ها؛ حمایت از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه جمعیت؛ برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادهای مناسب ازجمله نهضت‌های روشنگری در قالب‌های متنوع، به‌روز و مخاطب پسند؛ انجام تبلیغات رسانه‌ای قوی و مستدل جهت تشویق جامعه به فرزند آوری و خنثی‌سازی طرح‌ها و ایده‌های بدخواهان در موضوع جمعیت.

نکته پایانی: موفقیت و پایدار بودن برنامه‌های جمعیتی، مستلزم نگاه سیستمی، تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، همکاری و هماهنگی بین بخشی و ارزیابی و ارزشیابی مستمر برنامه‌هاست. قطعاً انعطاف‌پذیری، بازنگری و تداوم اجرای برنامه‌ها در موفقیت آن‌ها مؤثر خواهد بود. وفاق ملی توأم با شناخت تحولات جمعیتی و ارائه برنامه‌های حمایتی پایدار می‌تواند در رسیدن به اهداف سیاست‌های کلی جمعیت در کشور کمک شایانی کند. دراین‌بین نهضت تبیین و روشنگری به‌منظور شناساندن نقاط قوت افزایش جمعیت و ضرورت حرکت در این مسیر، می‌تواند نوید تحقق این امر و عبور کشور از معضل کاهش جمعیت جوان در سال‌های آتی باشد. معاونت سیاسی سپاه با اختصاص سی‌امین همایش سراسری هادیان سیاسی خود به موضوع «جوانی جمعیت» که امروز در حال برگزاری است، اولین گام در مسیر روشنگری افکار عمومی را برداشته است. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ اخبار

سردار حاجی‌زاده: دستاوردهای پهپادی کشور مرهون تدابیر رهبر معظم انقلاب است

فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص افزایش توان پهپادی کشور گفت: «قدرت پهپادی یک قدرت جدید و تازه متولد شده است و شاخه‌های مختلفی دارد و بسیاری از این بخش‌ها اختراع ایرانی است. موشک‌های زمین به هوای پدافندی با پایه پهپادی، اختراع ایرانی است و از این قبیل موارد فراوان داریم و باید تأکید کنم چه در دقت موشک‌ها، چه در حوزه پدافندی و چه در حوزه راداری و پهپادی، موفقیت را مرهون اجرای دقیق تدابیر مقام معظم رهبری هستیم». سردار حاجی‌زاده افزود: «اگر امروز دشمنان از این قدرت نگران شده‌اند و دعوت به مذاکره می‌کنند و در کنگره دنبال مصوبه‌ای برای محدود کردن ایران هستند، همه این‌ها نتیجه اجرای این تدابیر بوده است». وی خاطرنشان کرد: «واکنش‌های دشمن در این حوزه را ببینید و سخنان آن‌ها را دنبال کنید، ازجمله آمریکایی‌ها که با اشاره به حوزه کوچک پهپادی ایران، می‌گویند این بخش برتری هوایی آن‌ها را بعد از 80 سال از بین برده است. آن‌ها می‌گویند حوزه هوافضا و قدرت پهپادی و موشکی مسئله‌ای مهم‌تر از هسته‌ای است».

عقب‌گرد ترک‌ها و چالش‌های اردوغان

درحالی‌که تنها ۱۰ ماه به برگزاری انتخابات سراسری ترکیه باقی‌مانده، برخی تحلیلگران معتقدند که ترکیه در بحران اقتصادی فرو رفته و میلیون‌ها خانوار محافظه‌کار اسلام‌گرا در چند سال اخیر، از اردوغان و یاران او فاصله گرفته‌اند و این می تواند موجب شکست حزب اردوغان گردد. مصطفی کارا علی اوغلو تحلیلگر مشهور ترک با تأیید این تحلیل در یادداشتی نوشت: «ترکیه در سال ۲۰۰۲ میلادی ازنظر درآمد سرانه در رتبه ۷۳ جهان قرار داشت اما امروز به رتبه ۷۸ پسرفت کرده است! سهم ما در تجارت جهانی ۱.۲ درصد بود، اما اکنون به هشتاد هزارم، کاهش یافته است». بخشی علت این رکود را رویکردهای اردوغان در کنترل‌های اقتصادی دولتی و مواجهه با پدیده‌های سیاسی خصوصاً در منطقه می‌دانند که موجب شده است اقتصاد ترکیه با چالش‌های این روزها مواجه شود.

میادین نفت و گاز رژیم صهیونیستی در تیررس حزب الله

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «آمریکا و اروپا نیازمند نفت و گاز شده‌اند و اسرائیل فرصت را مناسب می‌داند تا نفت و گاز ساحل لبنان را استخراج کند. آمریکایی‌ها لبنان را وارد گردابی از مذاکره کرده‌اند تا اسرائیل در این زمان حفاری کند و برای استخراج نفت و گاز در آب‌های لبنان آماده شود.» نصرالله با اشاره به توان تسلیحاتی و رزمی حزب‌الله لبنان اظهار داشت که «هیچ هدف اسرائیلی در زمین و دریا وجود ندارد که موشک‌های نقطه‌زنِ مقاومت به آن نرسد». این روزها منازعات بر سر میادین گاز و نفت بین لبنان و رژیم صهیونیستی افزایش یافته است و تهدیدات حزب‌الله لبنان علیه صهیونیست‌ها با حمایت اکثریت لبنانی‌ها مواجه شده است.

عافیت‌طلبی یا بیکاری؟!

روزنامه فرهيختگان در گزارشی تحلیلی نوشت: «واژه NEET وضعیت جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله‌‌ای است که نه در حال تحصیل‌اند نه مهارت‌آموزی و نه مشغول ‌کار. طبق آمارهای زیرمجموعه وزارت کار، نرخ NEET ها در کشور که قبلاً حدود 30 درصد عنوان می‌شد، در گزارش اخیر مرکز آمار به ۷۰ تا ۷۷ درصد طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ رسیده است. این آمار با شواهد قبلی سازگار نیست؛ اما ایران را در سطح جهان به رتبه اول می‌رساند.» این روزنامه در ادامه گزارش تحلیلی خود نوشت «براساس گزارش اخیر مرکز آمار، در سال ۱۳۹۹ از ۱۰.۵ میلیون جوان ۱۵ تا ۲۴ سال، ۸.۱ میلیون نفر از آنان NEET اند که سهم بیش از ۷۷ درصدی از کل جوانان در این سن را دارند.» این روزنامه در ادامه مدعی شد که «در گزارش مرکز آمار تعداد جوانان در این شرایط سال پیش نزدیک به سه میلیون نفر ذکر شده. بررسی آمارهای وزارت کار نشان می‌دهد این نرخ در سال ۹۴ حدود ۳۱ درصد، در سال ۹۵ حدود ۳۰.۲ درصد و در سال ۹۶ حدود ۲۹.۸ درصد بوده است. این مقدار در سال ۹۷ با جهش به ۷۳ درصد و در ۱۳۹۸ به حدود ۷۴ درصد می‌رسد و در ۱۳۹۹ نیز که رقم ۷۷.۴ درصد به ثبت رسیده است». این آمار را می‌توان به تغییر سبک زندگی و وابستگی فرزندان به پدر در تأمین معیشت دانست که متأسفانه روزبه‌روز در حال گسترش است و باید این رویه با فرهنگ‌سازی اصلاح گردد.

اخبار کوتاه

فرزندان رهبری دسترسی به امکانات مملکتی دارند!/ «آیت‌الله شبیری زنجانی» دوست دیرین و ایام جوانی رهبر معظم انقلاب می‌گوید: «چند ماه پیش به ایشان عرض کردم، خدا به ما خیلی نعمت داده، نمی‌دانم کدام‌یک از نعمات خداوند را شاکر باشیم، چون یکی از نعمت‌های خدا بر ما آقازاده‌های شما هستند که ما در دنیا می‌توانیم به آن‌ها افتخار کنیم که رهبر ما کسی است که نه‌تنها خودش اهل سوءاستفاده نیست، فرزندانش هم در کنار ایشان از هیچ امکانات مملکتی استفاده نمی‌کنند. آقا فرمودند دعا کنید تا ثابت‌قدم بمانند. بسیار سخت است که آدم درحالی‌که می‌تواند از بسیاری نعمت‌ها استفاده کند، زندگی معمولی داشته باشد. فرزندان آقا معمولاً از وام‌های صندوق‌های کوچک استفاده می‌کنند».

سیاهنمایی؛ سیل جده یا عنوان سیل استهبان/ روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار در اقدامی عجیب با انتشار عکسی از سیل جده در سال 2009 به‌جای عکس سیل استهبان اقدام به سیاه نمایی از وضعیت کشور نمود. متأسفانه آنچه در این نوع خبررسانی‌ها لحاظ نمی‌گردد تأثیر این اخبار بر روح و روان مردم است. این موضوع را می‌توان از حیث ضعف در قوانین و سازوکارهای مقابله با چنین سیاه نمایی‌ها و تهمت زنی‌هایی دانست که باید در آینده اصلاح گردد.

دوره‌های ایران‌شناسی برای نهادهای اطلاعاتی تل‌آویو/ وبگاه «۹۷۲» به سرمایه‌گذاری نهادهای رژیم صهیونیستی برای آموزش زبان فارسی و شناختن فرهنگ جامعه ایران به نوجوانان و جوانان صهیونیستی برای جاسوسی از ایران پرداخت و از قول مأمور سابق اطلاعاتی «شین بت» نوشت؛ نیمی از فارغ‌التحصیلان این برنامه در واحدهای اطلاعاتی خدمت می‌کنند.

کاهش ۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی دولت در 9 ماه/ بدهی دولت به بانک مرکزی که در دولت گذشته ۹۴۷ درصد (بیش از ۱۰ برابر رشد) و در دوره مدیریت عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی ۳۲۸ درصد افزایش یافته بود، از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت امسال، ۱۹ درصد معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان کمتر شده است.

رادار گریز شدن قایق‌های تندروی جدید سپاه/ سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: «ما بدنه‌های قایق‌هایمان را رادارگریز کردیم. حجم و کیفیت حضور ما در منطقه باعث شده تا دشمن از خلیج‌فارس متواری شود».

۲۷ درصد آب شرب تولیدی در لوله‌ها گم می‌شود/ بر اساس آمارهای وزارت نیرو، تا پایان خردادماه سال جاری از مجموع آب شرب تولیدی در مناطق شهری کشور، ۲۷ درصد از آن آب بدون درآمد بوده است. قابل‌ذکر است آب بدون درآمد شامل هدررفت آب در لوله‌ها، مصارف دستگاه‌های دولتی در معابر شهری، مصارف غیرمجاز مردم و سایر مواردی است که بابت مصرف آن، پولی به وزارت نیرو پرداخت نمی‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات